Producenci napojów a kryzys
2009-05-29 13:10
Przeczytaj także: Rozwija się rynek napojów prozdrowotnych
Jogurty, kefiry i napoje mleczne
Rynek jogurtów i kefirów wciąż dynamicznie rośnie. Ten pierwszy pod względem wartości sprzedaży zanotował wzrost (w okresie od lutego 2008 r. do stycznia 2009 r.) o 9,7 proc., osiągając wartość 1,8 mld zł. Rynek kefirów w tym samym czasie wzrósł aż o 12,4 proc., do ponad 203 mln zł. Od lat liderem w sprzedaży jogurtów jest firma Danone. W ubiegłym roku należało do niej 33 proc. rynku (pod względem sprzedaży). Na drugim miejscu znajduje się firma Zott z niewiele mniejszym udziałem w rynku (30 proc.). W przypadku kefirów największym graczem na rynku są firmy produkujące marki własne. Za nimi, z 9-proc. udziałem, plasuje się Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska Krasnystaw.
W ramach tych rynków znaczącą i rosnącą kategorią są napoje mleczne. Trudno oszacować dokładną wielkość i wartość tego segmentu, ponieważ firmy badawcze nie wydzielają tej kategorii z całego rynku, jednak według Ryszarda Piziora, kierownika działu handlu i marketingu OSM Włoszczowa, sprzedaż napojów mlecznych w Polsce wacha się w przedziale 250-400 mln l. Dominujący udział w tej grupie produktów mają jogurty smakowe, których ilościowy udział w całej kategorii wynosi około 82 proc. Najpopularniejsze smaki to truskawka, brzoskwinia, morela. 18 proc. tej kategorii stanowią jogurty naturalne. Pod względem wartościowym udział jogurtów smakowym w całej kategorii jest większy i wynosi około 85 proc.
Rosnąca popularność napojów mlecznych nie jest tylko specyfiką naszego rynku. Według ubiegłorocznych wyników analizy firmy badawczej Zenith International, światowe spożycie napojów mlecznych wzrosło w ostatnich latach o 13 proc., do 242 mld litrów. Prognoza Zenith International na kolejnych pięć lat zakłada jeszcze większą dynamikę wzrostu, która w tym czasie ma wynieść prawie 20 proc. Jogurty, kefiry i napoje mleczne są segmentem, który ma przyszłość. We wszystkich długookresowych badaniach ta grupa produktów wykazuje wzrost. Szacuję, że mimo kryzysu, w tym roku ten wzrost może wynieść 2-2,5 proc. Jest to rynek trudny, bo bardzo nasycony. Mimo to napoje mleczne są grupą produktów relatywnie bardziej dochodowych od innych artykułów mleczarskich. Główną grupą konsumentów, do których jest skierowana oferta mlecznych napojów, to młodzież i osoby lepiej zarabiające - mówi Kazimierz Łoś, prezes Lacpolu.
Kawa
Rynek kawy jest jednym z większych rynków FMCG w Polsce i bardzo dynamicznie rosnącym. Według firmy badawczej Nielsen, wartość sprzedaży kawy na polskim rynku wyniosła ponad 2,7 mld zł i w porównaniu z rokiem ubiegłym jest to wzrost o 10,3 proc. (okres kwiecień 2008 r. - marzec 2009 r.). W analizowanym przez firmę Nielsen okresie konsumenci częściej wybierali kawę paloną mieloną i w ziarnach niż rozpuszczalną. Jej udział w rynku pod względem wartości sprzedaży wyniósł 53,3 proc., podczas gdy udział kawy rozpuszczalnej wyniósł 35,5 proc. Oba te segmenty zanotowały wzrost odpowiednio: 0,4 oraz 0,1 proc. Natomiast w porównaniu z rokiem ubiegłym Polacy rzadziej sięgali po miksy kawowe oraz kawę cappuccino, które straciły odpowiednio: -0,1 proc. i -0,1 proc.
![Producenci lodów i napojów w dobrej kondycji [© Andrey Cojocaru z Pixabay] Producenci lodów i napojów w dobrej kondycji](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/producenci-lodow/Producenci-lodow-i-napojow-w-dobrej-kondycji-261186-150x100crop.jpg)
oprac. : Adam Domagała / Rynek Spożywczy