eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyProducenci napojów a kryzys

Producenci napojów a kryzys

2009-05-29 13:10

Przeczytaj także: Rozwija się rynek napojów prozdrowotnych


Krajowa sprzedaż Kompanii Piwowarskiej SA w ciągu dwunastu miesięcy (od stycznia do grudnia) 2008 roku wyniosła 15 milionów hektolitrów, co oznacza wzrost o 6,2 proc. w porównaniu z wynikiem osiągniętym w poprzednim roku. Jednak dynamika branży piwowarskiej w Polsce ostatnimi czasy słabnie - mówi Katarzyna Wilczewska, public affairs manager Kompanii Piwowarskiej. Zdaniem Katarzyny Wilczewskiej, sytuacja ta jest skutkiem kilku okoliczności, m.in. wynika z pogorszenia się sytuacji finansowej konsumentów oraz zwiększonych trudności w dostępie do finansowania działalności handlowej dystrybutorów. Ponadto obecne osłabienie kursu złotego podwyższy koszty działania.

Ważnym wydarzeniem dla branży piwowarskiej w Polsce było też podwyższenie akcyzy na piwo. - W marcu br. miało miejsce podniesienie przez rząd stawki podatku akcyzowego na piwo o aż 13,6 proc., co było ogromnym zaskoczeniem dla branży. Jego nieuniknioną konsekwencją jest wzrost cen produktów. Wartość akcyzy nałożonej na piwo jest nieproporcjonalnie wysoka w stosunku do innych wyrobów alkoholowych i przewidujemy, że będzie miała negatywny wpływ na rozwój całej branży piwowarskiej w Polsce, powodując spadek sprzedaży piwa - komentuje Melania Popiel, dyrektor ds. komunikacji w Carlsberg Polska.

Wszystkie te czynniki wpływają na rynek piwa negatywnie, ale również sprawiają, że przyszłość jest mniej przewidywalna. Browary będą musiały wykazać się większą elastycznością, aby były w stanie reagować i dostosować się do nowych okoliczności. Spowolnienie na rynku piwowarskim może trwać i w 2009 roku przekształcić się w bezprecedensowy spadek na rynku piwa - dodaje Katarzyna Wilczewska.
Zwraca też uwagę na fakt, że polscy konsumenci prześcignęli już przeciętnych Europejczyków - konsumpcja na jednego mieszkańca osiągnęła poziom około 95 litrów piwa, a zatem spodziewanie się dalszego silnego wzrostu byłoby nierealistyczne. Te trendy, wraz ze wzrostem inflacji oraz bezrobociem, mogą spowodować spadek sprzedaży w 2009 roku.

Obecny rok na pewno nie będzie lepszy od poprzedniego. Zaostrzy się konkurencja, może spaść produkcja i wielkość sprzedaży. Z drugiej strony na pewno na rynku pojawią się innowacje i zwiększona kreatywność marketingowa, co spowoduje, że rynek ten może być ciekawszy i możemy być świadkami działań niekonwencjonalnych, dzięki którym w warunkach stagnacji lub spadku sprzedaży nadal możliwe będzie osiąganie przewagi konkurencyjnej - podsumowuje Katarzyna Wilczewska.

poprzednia  

1 ... 5 6

oprac. : Adam Domagała / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: