Koniunktura konsumencka V 2009
2009-05-30 00:01
W maju 2009 r., podobnie jak miesiąc wcześniej, zaobserwowano nieznaczną poprawę nastrojów konsumenckich polskiego społeczeństwa - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IV 2009
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył się tylko o 0,6 p.proc. osiągając poziom –24,3 p.proc., który był jednak w dalszym ciągu niższy niż na początku roku (–18,9 p.proc. w styczniu 2009 r.).W podobny sposób kształtował się wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący tendencje konsumpcji indywidualnej oczekiwane w najbliższych miesiącach. W maju 2009 r. wskaźnik ten podniósł się zaledwie o 0,7 p.proc. — do poziomu –34,8 i także nie osiągnął poziomu notowanego w styczniu 2009 r (–31,6, p.proc.).
Obserwowane najpierw w kwietniu, a następnie w maju 2009 r. pozytywne zmiany wskaźników ufności konsumenckiej dotyczą w zasadzie wszystkich podstawowych czynników wpływających na kształtowanie tendencji zmian konsumpcji gospodarstw domowych, a więc ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych i ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (zarówno w ostatnich, jak i najbliższych 12 miesiącach), obecnego dokonywania ważnych zakupów, oczekiwanych zmian w poziomie bezrobocia (w najbliższych 12 miesiącach) oraz możliwości oszczędzania pieniędzy (w najbliższych 12 miesiącach).
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl