Poczta Polska: jakość usług w 2008
2009-06-01 13:34

Liczba reklamacji usług powszechnych w obrocie krajowym w 2008 r. © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Terminowość przesyłek listowych 2008
W roku 2008 Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wypełniając obowiązek wynikający z art. 55 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe (Dz. U. Nr 189, poz. 1159 z późn. zm.) przeprowadził badania jakości powszechnych usług pocztowych uzyskanej przez operatora publicznego - p.p.u.p. Poczta Polska, w tym m.in. w zakresie:- wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek listowych zwykłych,
- wskaźnika terminowości doręczania paczek pocztowych,
- trybu i sposobu rozpatrywania reklamacji powszechnej usługi pocztowej.
Badanie zostało przeprowadzone w terminach: od 1 stycznia do 8 czerwca 2008 r. (I etap badania oraz od 15 września do 31 grudnia 2008 r. - II etap badania). Wykonawcami badania były firmy zewnętrzne, niezależne od operatora i organu regulacyjnego. W trakcie badania przesyłki nadawano wyłącznie od poniedziałku do piątku z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy, zgodnie z przygotowanym szczegółowym harmonogramem.
fot. mat. prasowe
Ogólnopolskie wskaźniki terminowości w roku 2008 dla przesyłek priorytetowych obliczone na podstawie
Ogólnopolskie wskaźniki terminowości w roku 2008 dla przesyłek priorytetowych obliczone na podstawie danych zbiorczych
W trakcie przeprowadzonego badania zaobserwowano następujące nieprawidłowości w opracowywaniu i doręczaniu przesyłek listowych zwykłych (ekonomicznych i priorytetowych):
- nieterminowe opróżnianie pocztowych skrzynek nadawczych oraz nieterminowe ostemplowanie przesyłek pochodzących z opróżnień nadawczych skrzynek pocztowych,
- brak codziennej obsługi rejonu doręczeń przez listonosza,
- ustawienie błędnej daty na datowniku,
- brak ostemplowania lub niewłaściwe ostemplowanie przesyłek (odcisk datownika jest nieczytelny, co nie pozwala jednoznacznie ustalić daty i godziny ostemplowania),
- przypadki pogniecenia lub zniszczenia przesyłek.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl