Spada spożycie piwa
2009-06-02 14:11
Przeczytaj także: Sprzedaż i produkcja piwa spada, zaległości rosną
W ostatnich latach branża piwowarska w Polsce rozwijała się dynamicznie: w 2006 r. rynek urósł o 7 proc., w 2007 o około 8 proc. Wyhamowanie przyszło w 2008 r., ale wciąż był niewielki wzrost sprzedaży, poniżej 2 proc. - wynika z danych Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP).- Na słabsze wyniki miały wpływ m.in.: wyraźne spowolnienie gospodarcze i wzrost cen surowców do produkcji piwa i opakowań, tj.: szkła, czy aluminium, co przełożyło się na podwyżki cen - tłumaczy Melania Popiel, dyrektor ds. komunikacji w Carlsberg Polska.
Według przedstawicieli banży piwowarskiej w tym roku będą już spadki sprzedaży, co widać w statystykach. Od końca marca 2008 r. do końca marca 2009 r. sprzedaż piwa była niższa o 1,5 proc. niż rok wcześniej.
- Nie spodziewamy się, by rok 2009 był dobry. Wszystko wskazuje na to, że branża będzie na minusie. Nie pomagają nowe pomysły takie jak zakaz reklamy, czy zakaz sprzedaży piwa na kąpieliskach i plażach. Obawiamy się, że spadek może sięgnąć nawet 5 procent - mówi Danuta Gut ze ZPPP. A to oznacza przychody browarów mniejsze o około 650 mln zł.
Wpływ na spadek sprzedaży piwa ma podwyżka cen, spowodowana tym , że od 1 marca stawka akcyzy wzrosła o 13,6 proc. Butelka lub puszka piwa podrożały o około 6-9 gr.
Statystyczny Polak wypija rocznie ponad 95 litrów piwa. Z danych zgromadzonych przez AC Nielsen wynika, że najchętniej sięgamy po klasyczną wersję piwa, jasne pełne. Spada sprzedaż piw mocnych. Segment piw smakowych stanowi zaledwie 4 proc. rynku. Najmniej spożywamy natomiast piwa bezalkoholowego. Jeśli chodzi o opakowania, to od roku dominuje puszka, na drugim miejscu jest butelka, a na trzecim beczki.
oprac. : Handel-Net.pl