Dzienniki telewizyjne IV 2009
2009-06-04 01:53
Przeczytaj także: Dzienniki telewizyjne III 2009
W materiałach telewizyjnych posiłkowano się ponadto sondażami, wskazującymi, że sukces w wyborach do europarlamentu odnieść może PO, którego przewaga nad PiS-em jest znaczna.
Walkom o znane twarze na listach wyborczych nie było końca. Za „zaskakującą kandydaturę” uznano pojawienie się na liście wyborczej Podkarpacia Mariana Krzaklewskiego z województwa pomorskiego. Jako niespodziankę potraktowano także kandydaturę byłego piłkarza, Włodzimierza Smolarka, przebywającego obecnie w Holandii, który swój start w eurowyborach tłumaczył… niewielką odległością do ewentualnego nowego miejsca pracy. Zainteresowano się także Martą Niewczas, mistrzynią świata w karate, która na Podkarpaciu wystartuje z list SLD.
PRESS-SERVICE Monitoring Mediów podaje, że o start w wyborach proszono Marylę Rodowicz i Katarzynę Klich, jednak gwiazdy nie zgodziły się. Kandydować za to będzie Tadeusz Ross - satyryk i Tadeusz Zwiefka - były prezenter telewizyjny. Oboje z list PO.
Przy okazji prezentacji kandydatur osób znanych z popkultury, wspomina się włoskie kandydatki. Do europarlamentu startować będzie modelka, prezenterka telewizyjna i miss oraz gwiazda włoskiego „Big Brothera”. Czy talent aktorski idzie w parze z politycznymi umiejętnościami?
fot. mat. prasowe
Liczba materiałów na temat Eurowyborów w podziale na analizowane programy – Kwiecień 2009
Sporo zamieszania pojawiło się w związku z kongresem Europejskiej Partii Ludowej, który odbył się w Sali Kongresowej w Warszawie. Politycy z partii opozycyjnych zarzucali przedstawicielom PO, że jest to część kampanii wyborczej. W dodatku kampanii, która łamie prawo. Dlaczego? Otóż Kongres finansowany był przez Europejską Frakcję Ludową, a finansowanie kampanii wyborczych z zagranicy jest niezgodne z prawem. W mediach pojawiły się także wypowiedzi polityków PO, którzy uważają, że kongres nie jest częścią kampanii, a oficjalne jej rozpoczęcie będzie miało miejsce na początku maja.
Nie można było przejść obojętnie wobec rozpoczęcia kampanii wyborczej przez SLD. W jakim stylu? Amerykańskim, z wielką pompą. Lewica skrytykowała zarówno rząd, jak i opozycję, twierdząc, że to ona jest dobrą alternatywą dla Polski. Dziennikarze zauważyli, że wśród osób obecnych na sali byli głównie ludzie młodzi i dzieci, co sugerowało, że SLD walczy właśnie o ten elektorat. Przeciwnicy polityczni skrytykowali amerykański styl rozpoczęcia kampanii, zapominając, że już od wielu lat i oni go stosują. Zauważono, że tylko PSL ma odmienny styl prowadzenia kampanii.
Dziennikarze zgodnie zauważali, że tegoroczna kampania będzie „ostra”, a trzecia władza odgrywać w niej będzie rolę znaczącą.
Informacje o badaniu
Firma PRESS-SERVICE Monitoring Mediów sp. z o. o. w kwietniu 2009 roku dokonała monitoringu czterech najbardziej opiniotwórczych serwisów informacyjnych w polskich mediach. Analiza miała na celu porównanie głównych wydań „Wiadomości”, „Wydarzeń”, „Panoramy” oraz „Faktów” pod względem poruszanych spraw, zasięgu tematu, liczby reprezentantów danego ugrupowania politycznego, antenowych wpadek oraz obecności sarkazmu, ironii w dziennikarskich komentarzach.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl