Handel detaliczny w Polsce i Europie
2004-02-05 11:28
Przeczytaj także: Siła nabywcza dla handlu detalicznego w Europie 2024. Polska na 22. miejscu
Oczekuje się, że wejście do UE przyczyni się do przyśpieszenia rozwoju gospodarczego w omawianych krajach. Proces ten jest dopiero w fazie wstępnej, ale już na tym etapie można zaobserwować nowe tendencje, takie jak rozwój regionalnych przedstawicieli branży w wyniku znikania barier i tworzenia lepszego klimatu dla inwestycji transgranicznych, zmiany w polityce dystrybucyjnej - tworzenie centrów magazynowo - logistycznych i dystrybucyjnych oraz możliwości koncentracji procesów produkcji.
Julie M. Duthoit, Partner specjalizujący się w handlu detalicznym w PricewaterhouseCoopers w Polsce, mówi:
"Na wejściu do UE skorzystają przede wszystkim konsumenci, którzy, w związku z rosnącą konkurencją będą mogli oczekiwać niższych cen towarów. Handlowcy będą mieli do czynienia z ostrzejszą konkurencją, ale z drugiej strony będą mogli korzystać z bardziej rozbudowanych sieci dystrybucyjnych i usprawniać łańcuch dostaw. Zmiany te jednak nie pojawią się od razu w chwili wejścia do UE - będą się ujawniać stopniowo."
Sytuacja i szanse rozwoju polskiej branży handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych
Na tle omawianych w raporcie krajów, w Polsce mamy do czynienia z dużym stopniem nasycenia rynku handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych (pod tym względem wyróżnia się Łódź, gdzie jest największe zagęszczenie zagranicznych hipermarketów). Prowadzi to do konsolidacji, szczególnie w detalicznej branży spożywczej. Wielu sprzedawców spodziewa się w najbliższych latach istotnego rozwoju swojej działalności. Może on być wynikiem zarówno organicznego wzrostu, jak i fuzji i przejęć. Przewidywaną tendencją będzie też ekspansja zagranicznych firm detalicznych do mniejszych miast, gdyż rynki w dużych miejscowościach będą się z czasem nasycać.
Nadchodzące lata przyniosą dalszą ekspansję sieci zagranicznych na polskim rynku, co w połączeniu z wejściem Polski do UE doprowadzi do dalszej integracji handlu szczególnie w sektorze dóbr szybkozbywalnych. W Polsce będziemy mieli do czynienia z dalszym powstawaniem wielkich centrów handlowych nowego typu, które poza hipermarketem jako punktem centralnym, będą również zaspokajały potrzeby związane z rozrywką i rekreacją.
Ogólnie rynek dóbr konsumpcyjnych w Polsce prezentuje znaczny potencjał wzrostu. Na podstawie zgromadzonych obserwacji można wnioskować, że rosnąć będzie zapotrzebowanie na dobra trwałego użytku w miarę ujednolicania zarobków społeczeństwa i coraz większej dostępności tego typu produktów. Na przestrzeni ostatnich dwóch lat sukcesy odnosi też przemysł spożywczy (najbardziej dynamiczną branżą jest produkcja piwa - polski rynek piwa zajmuje piąte miejsce pod względem wielkości w Europie).
Podsumowanie
Zarówno w Polsce, jak i w innych omawianych w raporcie krajach, sektor handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych bez wątpienia przyczynia się do szybszego rozwoju gospodarczego i poprawy warunków życia. Branże w poszczególnych krajach znacznie się rozwinęły, a raport pokazuje, że istnieje jeszcze duży potencjał dalszego wzrostu. Powinien on być wspierany świadomą polityką fiskalną i gospodarczą, szczególnie w kontekście trwającego globalnego spowolnienia gospodarki.
Julie M. Duthoit dodaje:
"Bodźcem rozwoju rynków w tym regionie będzie wejście do UE, od którego oczekuje się potrzebnego przyśpieszenia gospodarczego, np. dzięki pozyskiwanym funduszom unijnym, a także stopniowe wyłanianie się grupy przedstawicieli klasy średniej o znacznym dochodzie, których będzie stać na zakup większej ilości droższych produktów."
1 2
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl