Zastosowanie outsourcingu opłacalne?
2009-06-08 02:48
Przeczytaj także: Outsourcing back-office 2008
W czasie prosperity firmy koncentrowały się na zwiększaniu przychodów, nie zwracając uwagi na koszty niezwiązane bezpośrednio z ich działalnością. Spowolnienie gospodarcze sprawiło, że przedsiębiorstwa skupiają się przede wszystkim na utrzymaniu obecnych klientów i obniżeniu kosztów stałych firmy. Racjonalizacja wydatków stała się dla wielu przedsiębiorstw receptą na kryzys.Według badań KPMG przeprowadzonych w 2009 roku niemal 80 proc. przedsiębiorstw podjęło już inicjatywy związane z redukcją kosztów, a tylko 10 proc. nie zamierza realizować tego typu działań. - „Redukcja kosztów to proces skomplikowany. Nawet gdy jest realizowana w obrębie jednego działu musi być przeprowadzona w oparciu o analizę funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. Zanim podejmiemy decyzje o cięciach finansowych trzeba pomyśleć perspektywicznie, gdyż wszelkie działania zmierzające do ograniczenia wydatków firmy mogą istotnie wpłynie na jej przyszłość. Przedsiębiorcy powinny szczególnie zastanowić się jak w tych trudnych czasach minimalizować koszty bez zmniejszania potencjału firmy” – mówi Thierry Iovane, Dyrektor na Europę i Amerykę Łacińską CIMA (Chartered Institute of Management Accountants). Powszechnie spotykane metody to zwolnienia pracowników, ograniczenie produkcji i inwestycji, zmniejszenie wydatków na reklamę i marketing lub zaprzestanie szkoleń pracowników. – „Managerowie zamiast skoncentrować się na działaniach, które poprawią wyniki finansowe firmy zmuszeni są do szukania coraz to nowych form oszczędności. Warto zastanowić się nad wydzieleniem pewnych obszarów działalności firmy i powierzyć ich obsługę firmom zewnętrznym. Korzystanie z usług firm zewnętrznych pozwala na przykład zmniejszyć koszty księgowości nawet do 40 proc.” – dodaje Iovane.
Outsourcing to system usług zewnętrznych zlecanych przez przedsiębiorstwa, które szukają nowoczesnych rozwiązań aby obniżyć koszty ich działalności, zwiększyć własną konkurencyjność, poprawić jakość usług jak również zoptymalizować inwestycje. - „Decydując się na wydzielenie pewnych usług firmy, przedsiębiorca powinien zastanowić się czy obszar lub funkcja którą chce wydzielić stanowi podstawę działalności firmy czy jest tylko poboczną aktywnością firmy. Jeżeli wybrany obszar działalności nie jest podstawą funkcjonowania przedsiębiorstwa zdecydować się na jego outsourcing” – mówi Iovane.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl