Coaching a strategia firmy
2009-06-10 14:12
© fot. mat. prasowe
Znaczenie coachingu w ostatnim czasie stale rośnie. Jest to bowiem optymalna strategia rozwoju zawodowego pracowników, która wzmacnia kulturę organizacyjną i jednocześnie zwiększa efektywność pracy. Warto się zatem zastanowić nad wykorzystaniem coachingu w procesie budowy i realizacji strategii firmy.
Przeczytaj także: Coaching a oszczędzanie
Istnieje wiele ujęć relacji pomiędzy coachingiem i zarządzaniem strategicznym. Według jednego z największych autorytetów współczesnej nauki o zarządzaniu – Dave’a Ulricha – różnica pomiędzy "banałem a profesjonalizmem" polega tu przede wszystkim na ukierunkowaniu coachingu na rezultaty i osiąganiu dzięki niemu wyraźnie określonych wyników. Jest to warunek nadania coachingowi wymiaru strategicznego. Autor ten wyróżnia dwa rodzaje wyników działań coachingowych: zmiany zachowań oraz budowę i realizację strategii. Są one wzajemnie powiązane i w obu wypadkach mają charakter długofalowy. W artykule skoncentrujemy się na omówieniu budowy i realizacji strategii.Proces coachingu strategicznego powinien udzielić zarządzającemu pomocy w uzyskaniu jakości
i pewności w dwóch głównych sprawach:
- celów, do jakich chce dążyć,
- metod, za pomocą których chce je osiągnąć.
1) Określenie istoty biznesu i głównych założeń strategii
Celem organizacji jest osiąganie celów ustalonych w ramach przyjętych strategii. Celem menedżera powinna być realizacja celów organizacji. Celem coachingu strategicznego jest osiagnięcie maksymalnego stopnia pewności, że menedżer ma pełną jasność co do celów, które powinien osiągnąć, i środków, za pomocą których chce to zrealizować. Pytania, na które należy w procesie coachingowym poszukiwać odpowiedzi to m.in.:
- Jakie są główne cele, które ma osiągnąć twoja firma?
- Kogo zaliczasz do swoich głównych klientów?
- Dlaczego ci klienci współdziałają z tobą, a nie z twoimi konkurentami?
- Czy posiadasz wystarczające zasoby dla zrealizowania założonych celów?
- Jakie są twoje obecne priorytety? (Wskaż 2-3 spośród nich).
Przeczytaj także:
Czym jest coaching?
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Więcej na ten temat:
coaching, rozwój pracowników, budowa strategii, zarządzanie personelem, zarządzanie przez kompetencje