Coaching a strategia firmy
2009-06-10 14:12
Przeczytaj także: Coaching a oszczędzanie
5) Określenie roli poszczególnych interesariuszy i znaczenia celów
Nie wszystko jest w biznesie jednakowo ważne. Niektórzy interesariusze i niektóre cele mają bardziej istotne znaczenie w realizacji strategii niż inne. Ich waga zmienia się w czasie – cele najważniejsze na najbliższy kwartał mogą być inne niż cele na kwartał kolejny. Zadaniem coachingu strategicznego jest w tym wypadku uświadomienie menedżerowi konieczności postrzegania celów
w różnych perspektywach czasowych i potrzeba ich modyfikacji w trakcie realizacji oraz określenie roli poszczególnych partnerów w trakcie tego złożonego procesu. Pytania, które mogą pomóc
w priorytetyzacji interesariuszy oraz celów, brzmią następująco:
- Jakie jest znaczenie poszczególnych interesariuszy w realizacji twojej strategii biznesowej?
- Jakie są ich obecne "pozycje wyjściowe"?
- Czy i jakie zmiany tych pozycji mogą lub powinny nastąpić w kolejnych okresach? Kiedy? W których?
Czas jest szczególnym zasobem – nie ma możliwości jego zmagazynowania i „zachowania na później”. Głównym problemem związanym z gospodarowaniem czasem jest brak możliwości pogodzenia tego, co należy zrobić, z tym co zrobić można. Dwa inne problemy to kwestia trafnego ustalenia optymalnej kolejności zdarzeń oraz angażowanie wcześniej zaplanowanego czasu przez nieprzewidziane zdarzenia bieżące. Wszystkie te kwestie powodują, iż często strategie nie są właściwie realizowane tylko dlatego, że zabrakło na to czasu. Najgorsze zaś nie to, że zabrakło go
w ogóle, lecz to, że jego ograniczenia spowodowały zmiany struktury zdarzeń. Najczęściej cierpi na tym faza przygotowawcza – koncepcyjna i faza końcowa – kontrolna. Faza realizacyjna jest formalnie realizowana, lecz jej wartość ulega poważnemu zmniejszeniu. Rola coachingu strategicznego w odniesieniu do tego etapu jest uświadomienie menedżerowi znaczenia procesu planowania, wyznaczenie granic czasowych oraz wskazanie zagrożeń powodowanych nieprzestrzeganiem harmonogramu działań. Pytania coachingowe, na które powinien odpowiedzieć menedżer, to:
- Jak wiele czasu musisz zaangażować we współpracę z każdym z interesariuszy w celu prawidłowego określenia waszych celów i priorytetów?
- W jakiej kolejności należy to zrobić?
- Kiedy powinieneś to zrobić?
Przeczytaj także:
Czym jest coaching?
![Czym jest coaching? [© Minerva Studio - Fotolia.com] Czym jest coaching?](https://s3.egospodarka.pl/grafika/coaching/Czym-jest-coaching-iG7AEZ.jpg)
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Więcej na ten temat:
coaching, rozwój pracowników, budowa strategii, zarządzanie personelem, zarządzanie przez kompetencje