Internauci odczuwają kryzys finansowy
2009-06-15 01:50
Najczęściej wskazywane efekty kryzysu finansowego © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Plany finansowe internautów 2005
Konsekwencje pogarszające się sytuacji gospodarczej częściej dostrzegają kobiety (34 proc.) niż mężczyźni (28 proc.). Odsetek osób odczuwających skutki załamania gospodarczego wzrasta wraz z wiekiem internautów.„W Polsce to kobiety najczęściej zajmują się domem i są odpowiedzialne za codzienne zakupy. Można więc przypuszczać, że dlatego właśnie ta grupa częściej zauważa wzrost cen.”, powiedział Michał Araszkiewicz, badacz z Gemius SA.
fot. mat. prasowe
Najczęściej wskazywane efekty kryzysu finansowego
Badani skarżyli się na wzrost wydatków, związanych z codziennymi zakupami bądź informowali, że na nich oszczędzają np. wybierając tańsze produkty. Takiej odpowiedzi udzieliła jedna piąta (24 proc.) badanych doświadczających skutków kryzysu gospodarczego w swoim życiu prywatnym. Przekłada się to na około 7 proc. wszystkich respondentów.
KRYZYS W PRACY? TO MNIE NIE DOTYCZY
Zaskakujące jest to, że tylko 7 proc. dorosłych internautów, którzy odczuwają w życiu codziennym skutki kryzysu finansowego, uważa, że kryzys ma wpływ na ich pracę i życie zawodowe. Najczęściej wskazywali oni na pogorszenie sytuacji w firmie czy branży, w której pracują, oraz uskarżali się na kłopoty ze znalezieniem pracy, przypadki obniżenia zarobków czy problemy z wypłatą.
„Dziedziny życia, w których kryzys jest odczuwalny to między innymi konieczność zrezygnowania z wydatków „okazjonalnych”, takich jak wycieczki, sprzęt elektroniczny, samochody, itp. To pokazuje, że w większości polskich firm kryzys jest pretekstem do racjonalizacji kosztów, choć oczywiście są branże, np. budownictwo czy motoryzacja, w których wpływ spowolnienia gospodarczego jest ewidentny”, powiedział Artur Michalak, ekspert branży finansowej w Gemius SA.
KRYZYS NAM NIE STRASZNY!
fot. mat. prasowe
Przewidywana sytuacja finansowa pod koniec 2009 roku
Mężczyźni postrzegają swoją przyszłość finansową bardziej optymistycznie niż kobiety. Pozytywnie myślenie w tej kwestii charakteryzuje również osoby w wieku 18 – 34 lat. Największymi pesymistami są internauci w wieku 45 lat i więcej – jedna trzecia (34 proc.) z nich uważa, że ich sytuacja finansowa ulegnie pogorszeniu, a jedynie co szósty (16 proc.) sądzi, iż ulegnie ona polepszeniu.
Informacje o badaniu
Badanie gemiusReport „Finanse i plany finansowe internautów”, marzec-kwiecień 2009 zrealizowano za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 20 marca do 8 kwietnia 2009 roku. W ramach badania zebrano 7 595 kwestionariuszy wypełnionych w całości przez internautów w wieku co najmniej 18 lat.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl