Branża FMCG: sprzedaż V 2009
2009-06-12 12:29
Jak wynika z najnowszego Indeksu Koniunktury Konsumenckiej Centrum Monitorowania Rynku nt. sprzedaży produktów paczkowanych w tradycyjnych sklepach spożywczych - maj 2009 przyniósł spadek sprzedaży o 0,3% w porównaniu do poprzedniego roku, ale wartość sprzedaży wzrosła o 8,1%.
Przeczytaj także: Branża FMCG: sprzedaż IV 2009
Przyrost wartości sprzedaży był głównie efektem podwyżek cen kilku kategorii produktowych kluczowych dla obrotów sklepów: papierosów, mocnych alkoholi i piwa. Łącznie te trzy grupy towarowe generują ponad połowę obrotu w tradycyjnych sklepach spożywczych. Pomimo podwyżek cen raportowana sprzedaż alkoholu i papierosów w sklepach małoformatowych była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.Kategoriami produktowymi, dla których już kolejny raz zaraportowano spadek wolumenu sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku były między innymi: kawa mielona (-0,8%), kawa cappuccino i mixy (-10,7%), herbata (-0,8%), mleko (-10,8%), batony (-8,1%), tłuszcze (-8,1%). Sprzedaż deserów mlecznych także ponownie spadła, jednak już o 10,8% - znacząco mniej w porównaniu do kwietnia br. vs kwiecień 2008, kiedy to indeks wyniósł -26,6%.
fot. mat. prasowe
Wolumen sprzedaży udało się za to zwiększyć jogurtom (7%), co w dużej mierze wynika z obniżek cen przeprowadzonych przez głównych producentów, jednak wartość sprzedaży jogurtów wzrosła zaledwie o 2,3%. Nadal widać także wzrosty wolumenu sprzedaży chipsów i chrupek (6,6% w maju br. vs maj 2008), piwa (6,3%) oraz wódki i alkoholi mocnych (9,8%).
Jeśli zaś chodzi o wartości sprzedaży, zaobserwowano znaczny spadek cen majonezów w maju br. vs maj 2008 – aż o 14,1%, podczas gdy w kwietniu br. odnotowano wzrost o 59,9% oraz tłuszczów (odpowiednio: -9,1% vs -3,6%), jak również mleka (-12,3% ; -7,8%), deserów mlecznych (-15,4% ; -28,1%) i serków homogenizowanych (-5,6% ; -7,2%). Istotne wzrosty sprzedaży zanotowano dla: papierosów (22,3% w maju br. vs maj 2008), wódki i alkoholi mocnych (17%), piwo (13,3%), kawa rozpuszczalna tradycyjna (10,2%), chipsy i chrupki (13,0%), gumy do żucia oraz lody (po 6%).
fot. mat. prasowe
Trend sprzedaży FMCG w tradycyjnych sklepach spożywczych - indeks vs poprzedni rok
Trend sprzedaży FMCG w tradycyjnych sklepach spożywczych - indeks vs poprzedni rok
Indeks Koniunktury Konsumenckiej Centrum Monitorowania Rynku to cotygodniowy monitoring wartości, wolumenu oraz liczby transakcji zakupowych dokonywanych przez Polaków w sklepach handlu tradycyjnego. Powstaje on w oparciu o dane skaningowe kodów kreskowych przy kasach sklepowych z ogólnopolskiej próby kilkuset tradycyjnych sklepów spożywczych. Wszystkie transakcje są na bieżąco odnotowywane w sklepach wyposażonych w kasy fiskalne i terminale CMR oraz transmitowane on-line na serwery Centrum Monitorowania Rynku.
Przeczytaj także:
Branża FMCG: sprzedaż III 2009

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
branża FMCG, FMCG, produkty FMCG, rynek żywności, artykuły FMCG, produkty codziennego użytku