Tydzień 24/2009 (08-14.06.2009)
2009-06-13 22:56
Przeczytaj także: Tydzień 23/2009 (01-07.06.2009)
- Według Euler Hermes (to firma ubezpieczająca kredyty, należy do grupy Alianz) prognozuje w 2009 roku spadek w globalnej gospodarce o 2,5% w 2009 r. oraz 1,5% odbicie w 2010 r.
- Produkcja przemysłowa w Niemczech spadła w kwietniu 2009 r. o 1,9 m/m i o 21,6% r/r.
- W maju ceny konsumpcyjne w Szwajcarii spadły o 1% r/r, a spadek PKB w I kw. wyniósł 0,8% kw/kw i 2,% r/r. Obecnie stopy procentowe banku centralnego Szwajcarii wynoszą 0,25%.
- Na wsparcie UkrHazBanku, Rodowid Banku i banku Kyjiw ukraiński rząd przeznaczył ok. 1,3 mld USD. W zamian za wsparcie tych banków rząd przejął od 84,2 do 99,9% ich udziałów. Środki na dokapitalizowanie banków otrzyma ukraiński rząd z MFW (w ramach przyznanej pomocy wartej 16,5 mld USD).
- W I kw. spadek PKB Bułgarii wyniósł 1,6% kw/kw. W II kwartale przewiduje się spadek o 3,5% kw/kw.
- W kwietniu produkcja przemysłowa w strefie spadła o 1,9% m/m i o 21,6% r/r. W UE produkcja spadła o 0,9% m/m i 19,4% r/r. Największe spadki zanotowano w Estonii (-33,7%), Słowenii (-24,9%) i na Litwie (-24,5%). Deflacja pojawiła się już w Irlandii, Portugalii, Luksemburgu i Hiszpanii.
- Niemiecka gospodarka skutecznie broni się przed korporacyjnymi bankructwami, w 2008 roku nie wzrosła liczba firm, które w Niemczech wystąpiły o sądową ochronę przed wierzycielami. W ubiegłym roku upadłości skoncentrowały się w sektorach finansowym i nieruchomości, a obecnie kryzys przeniósł się na sektory produkcyjne, zwłaszcza (branżę motoryzacyjną, chemiczną i telekomunikacyjną). Mimo to według Euler Hermes (to firma ubezpieczająca kredyty, należy do Alianz) w tym roku liczba bankructw w Niemczech powinna wzrosnąć o ok. 10%. Liczba upadłości hiszpańskich firm wzrosła w zeszłym roku o 187%, a w Wielkiej Brytanii o 40%. W 2009 roku Węgry, Polska i Czechy zanotują wzrost upadłości o ok. 30%, a we Francji, Szwajcarii i Belgii wzrost ten wyniesie ok. 15%.
- W 2009 roku spadek PKB w sześciu regionach dawnej NRD wyniesie 5% r/r, podczas gdy w całych Niemczech prognozowany jest spadek na poziomie ponad 6%. Bezrobocie w starych landach (na poziomie 6,9%) jest dwa razy mniejsze niż w d. NRD (13,3%). W przeliczeniu na jednego mieszkańca PKB we wschodnich landach wyniósł w 2008 r. ok. 71% PKB per capita na zachodzie (w 2000 r. wynosił 67%).
- Partie rządowe, związki zawodowe i pracodawcy, uzgodnili pakiet oszczędności na kwotę ponad. 0,7 mld euro. Dzięki temu Łotwa będzie mogła ubiegać się o dalsze pożyczki od UE i MFW rzędu ok. 1,2 mld euro (jest to część przyznanego Łotwie pakietu ratunkowego na kwotę 7,5 mld euro przyznanego w 2008 roku).
- Rosja rozpoczęła budowę ropociągu BTS-2 (to druga część Bałtyckiego Systemu Rurociągowego, w skrócie BTS). Ma on stanowić alternatywę wobec obecnie działającej magistrali "Przyjaźń" i zmniejszy zależność Rosji od Białorusi i Ukrainy jako krajów tranzytowych. Ta inwestycja uderzy także w interesy Polski jako kraju tranzytowego.
- Upada niemiecki Arcandor (zatrudnia w całych Niemczech ponad 50 tys. osób). Firma działa w obszarze handlu i turystyki i jest właścicielem m.in. sieci biur podróży Thomas Cook, domów towarowych Karstadt, sieci wysyłkowej Quelle oraz telewizji zakupowej HSE 24. Niemiecki rząd odmówił udzielenia pożyczki (630 mln euro).
Komentarz do wydarzeń gospodarczych
JAKA BĘDZIE CENA ROSYJSKIEJ POMOCY DLA NIEMIECKIEGO OPLA ?
Wiele na to wskazuje, że Opel (jeszcze niedawno europejska część amerykańskiego koncernu General Motors) ma już plan samodzielnego działania na najbliższą przyszłość. Niemiecki rząd odrzucił koncepcję jego nacjonalizacji nawet tylko na krótki czas. W tej sytuacji kontrolę nad nim przejęło konsorcjum rosyjskiego Sbierbanku i austriacko-kanadyjskiego koncernu Magna, w którym Rosjanie mają większy udział (teraz w nowym Oplu Sbierbank obejmie 35% udziałów, Magna 20%, 35% zachowa GM, a 10% dostaną pracownicy koncernu). Stało się tak dzięki zaangażowaniu się w ten proces obu rządów, amerykańskiego i niemieckiego. Według opinii analityków działających na światowych rynkach motoryzacyjnych, teraz zarządzanie tym koncernem weźmie na siebie Magna, a sprawy finansowe pozostaną na pewien czas będą w rękach rosyjskiego banku. Ten drugi problem jest nie tylko bardzo ważny, ale nawet kluczowy, bo już wkrótce niezbędne będzie zainwestowanie kolejnych, wielkich środków pieniężnych, aby podtrzymać działalność na dzień dzisiejszy nierentownego koncernu motoryzacyjnego. Analitycy (nie tylko rosyjscy) uważają, że mamy tu do czynienia z realizacją koncepcji ratowania niemieckiego przemysłu samochodowego rosyjskimi środkami finansowymi. Zadają też pytanie, dlaczego Rosjanie to robią, jaki mają cel i co w zamian oczekują od Niemiec. Nie ulega wątpliwości, że w tej transakcji jest drugie dno - interesy polityczne i to one zdecydowały o realizacji właśnie takiej koncepcji!
Pewnym utrudnieniem w zrozumieniu biznesowych interesów tego przedsięwzięcia jest to, że dziś wobec samochodów Opla obowiązują w Rosji cła zaporowe. Jest co prawda możliwość, że w najbliższym okresie zostanie zawarte porozumienie o montażu aut Opla w rosyjskim GAZ-ie, oraz to, że kiedyś może pakiet udziałów Sbierbanku przejdzie do GAZ-u, jednak na drodze do takiego przypuszczalnego celu stoi dziś światowy kryzys, obecny tak w Europie i na niemieckim, jak i na rosyjskim rynku samochodowym.
Pewne jest to, że ten projekt potwierdza rozwój szczególnie bliskich stosunków między Rosją i Niemcami. Dotąd wspólne inwestycje niemiecko-rosyjskie dotyczyły energetyki (Nord Streem, instalacje gazowe na Węgrzech, niemieckie inwestycje w rosyjską elektro-energetykę). Ważnym elementem towarzyszącym obecnej transakcji było oświadczenie premiera Rosji, że co prawda rosyjski rząd nie bierze udziału w tej transakcji, to ją popiera widząc w niej szansę na wzmocnienie koncepcji rozwoju rosyjskiego rynku samochodowego. Potwierdzeniem dla wcześniej przedstawionych prognoz dalszego rozwoju sytuacji związanej z Oplem była niedawna wypowiedź właściciela GAZ-u (Deripaski), że uruchomienie w tej fabryce montażu niemieckich samochodów jest możliwe w czasie nie dłuższym niż trzy kwartały. Warto w tym miejscu dodać, że w Rosji jest już fabryka GM montująca samochody Cevrolet. Należy więc przypuszczać, że ta transakcja powstała w wyniku porozumienia trzech rządów i na pewno jest to projekt biznesowy, ale jest też częścią jakiejś większej układanki...
Przeczytaj także:
Europa: wydarzenia tygodnia 49/2019
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy