Optymalizacja kosztów - trendy w Polsce
2009-06-20 00:11
Jak często Pani/Pana firma podejmuje inicjatywy związane z optymalizacją kosztów? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zarządzanie zapasami: typy i optymalizacja kosztów
„Zdecydowana większość firm zamierza dokonać racjonalizacji kosztów, co dowodzi, że traktują one obecny kryzys poważnie i przygotowują się na przetrwanie trudnych czasów. Trzeba jednak pamiętać, że przedłużający się zastój w gospodarce może wymusić na wielu przedsiębiorstwach nie tylko optymalizację kosztów, ale także poważniejsze, strategiczne zmiany modelu biznesowego” – komentuje Dariusz Kraszewski, partner zarządzający działem konsultingu w Deloitte.fot. mat. prasowe
Jak często Pani/Pana firma podejmuje inicjatywy związane z optymalizacją kosztów?
Ponad połowa badanych firm deklaruje, że redukcja kosztów powinna być w sposób zorganizowany przeprowadzana co roku. Jednak tylko co trzecia firma realizuje to założenie. Prawie połowa ankietowanych firm w wyniku wdrożenia programów redukcji kosztów osiągnęła oszczędności na poziomie 5–10%, chociaż odpowiednie podejście do programu niejednokrotnie może znacznie polepszyć te wyniki - co dziesiąte ankietowane przedsiębiorstwo szacuje osiągnięte oszczędności na poziomie powyżej 20%.
W ramach programów optymalizacji kosztów firmy najczęściej wprowadzają kontrolę wydatków (69% odpowiedzi), wstrzymują proces rekrutacji nowych pracowników (47% wskazań), zmieniają poziom akceptacji wydatków (43%) oraz redukują zatrudnienie m.in. poprzez wykorzystanie outsourcingu.
fot. mat. prasowe
Które działy/funkcje w Pani/Pana firmie zostały/zostaną objęte programem optymalizacji kosztów?
Przeprowadzone badanie wskazuje także największe bariery dla efektywnego wdrażania programów optymalizujących. Najczęściej wskazywanym elementem był brak wsparcia ze strony kadry zarządzającej (blisko połowa wskazań), istotnymi czynnikiem okazał się także brak współpracy ze związkami zawodowymi oraz brak zrozumienia i akceptacji wśród udziałowców. Powyższe bariery mogą częściowo wynikać ze słabości merytorycznej programów redukcji kosztów oraz z niedostatecznej komunikacji w zakresie celów, uzasadnienia i sposobów realizacji programu.
Głównym impulsem do uruchomienia programu optymalizacji kosztów wskazywanym przez respondentów była ostatnia sytuacja kryzysowa na rynkach. Dopiero na drugim miejscu wskazywany był spadek zyskowności. „Co ciekawe tylko 40% firm, które wskazało obecny kryzys jako główny powód optymalizacji kosztów doświadczyły rzeczywistego spadku zyskowności. Świadczy to o proaktywnym podejściu firm do optymalizacji kosztów” – dodaje Grzegorz Sencio, menedżer z grupy telekomunikacyjnej w dziale konsultingu Deloitte.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl