Mediacje: działania i interwencje
2009-06-22 13:19
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Mediacja.com: jak rozwiązywać spory?
W ramach tego procesu zasadność działań oceniana jest przez pryzmat następujących czynników:- działania pozostałych stron sporu,
- standardy zachowania stron,
- style reprezentowane przez strony,
- percepcja oraz umiejętności stron,
- potrzeby i preferencje stron,
- determinacja stron,
- ilość informacji na temat konfliktu, jaką dysponuje negocjator,
- osobiste przymioty negocjatora,
- dostępne środki.
W trakcie negocjacji uczestnicy sporu stają przez szeregiem proceduralnych albo psychologicznych problemów "sytuacji krytycznych" (Cohen, Smith, 1972), z którymi muszą się zmierzyć lub które muszą pokonać, by dojść do porozumienia. Największe kategorie krytycznych sytuacji oraz najczęstszych problemów będą w dalszej części określane jako etapy lub fazy z uwagi, że są to zasadnicze progi, przez które strony muszą przejść, żeby dojść do porozumienia. Pewne etapy lub fazy są specyficzne wyłącznie dla procesu mediacji, inne dla negocjacji, lecz w większości przypadków są zbliżone.
W odpowiedzi na sytuacje krytyczne mediatorzy podejmują dwa typy interwencji: czynności i działania ogólne, czy niespecyficzne, oraz czynności i działania o charakterze specyficznym (Kochan, Jick, 1978).
Czynności i działania niespecyficzne to ogólne interwencje podejmowane przez mediatora w niemalże wszystkich sporach. Działania te stanowią reakcje na najobszerniejsze kategorie sytuacji krytycznych i odpowiadają poszczególnym stadiom mediacji. Są one powiązane z ogólnym schematem rozwoju i rozwiązywania konfliktu. Standardowe działania umożliwiają mediatorowi:
- uzyskanie możliwości udziału w dyskusji,
- wspieranie stron w doborze właściwego podejścia oraz przestrzeni rozwiązania konfliktu,
- zbieranie informacji i analizowanie konfliktu,
- zaprojektowanie planu mediacji,
- zainicjowanie koncyliacji,
- wsparcie stron w rozpoczęciu produktywnych negocjacji,
- określenie ważnych kwestii oraz stworzenie programu,
- określenie podstawowych interesów stron,
- wspomaganie stron przy wyłanianiu opcji,
- dążenie do ostatnich ustaleń, zawarcia porozumienia i zamknięcia sprawy,
- wspieranie przy tworzeniu planu implementacji i monitoringu.
oprac. : Wolters Kluwer Polska