Prawo telekomunikacyjne: KE poparła zmiany
2009-06-29 12:07
Komisja Europejska zamknęła 25 czerwca 2009 r. trzy postępowania w sprawie naruszenia przepisów przeciwko Polsce, po przyjęciu przez nasze państwo na szczeblu krajowym środków naprawczych i zharmonizowaniu polskiego prawa z unijnymi przepisami. Postępowania dotyczyły niezależności polskiego organu regulacyjnego, umów konsumenckich oraz obowiązku negocjowania wzajemnych połączeń przez operatorów. Komisja wciąż analizuje część zmian wprowadzonych przez polski rząd w krajowych przepisach dotyczących telekomunikacji.
Przeczytaj także: Nowelizacja unijna prawa telekomunikacyjnego
Poprawa w zakresie niezależności polskiego organu regulacyjnego ds. telekomunikacjiKomisja podjęła kroki prawne przeciwko Polsce w grudniu 2006 r. w związku z tym, że krajowa ustawa o państwowym zasobie kadrowym dała Prezesowi Rady Ministrów nieograniczoną swobodę w wykonywaniu uprawnień do odwołania prezesa krajowego organu regulacyjnego ds. telekomunikacji. Z polskich aktów prawnych dotyczących telekomunikacji usunięto wówczas przepisy regulujące długość kadencji prezesa organu regulacyjnego oraz warunki jego odwoływania. Komisja uznała, że narusza to niezależność polskiego organu regulacyjnego, zwłaszcza że rząd polski jest głównym udziałowcem w szeregu przedsiębiorstw telekomunikacyjnych.
Polska dokonała zmian w przepisach dotyczących telekomunikacji w kwietniu 2009 r., przywracając pięcioletni okres kadencji prezesa organu regulacyjnego (prezes UKE) i ustalając wykaz warunków odwoływania oraz zapewniając niezależność organu zgodnie z wymogami unijnych przepisów.
Polskie przepisy dotyczące umów konsumenckich są teraz zgodne z unijnymi wymogami
W styczniu 2008 r. Komisja skierowała do Polski ostrzeżenie, stwierdzając, że nie dokonała ona właściwej transpozycji do prawa krajowego unijnych przepisów dotyczących usługi powszechnej, które dawały konsumentom prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kar, jeżeli operator powiadomił ich o planowanej zmianie umowy. Abonenci muszą zostać poinformowani o wszelkich zmianach z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem oraz o możliwości skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kar, jeżeli nie akceptują oni nowych warunków.
Komisja wystosowała do Polski wezwanie do usunięcia uchybienia w związku z tym, że zgodnie z polskim prawem abonenci mieli prawo odstąpić od umowy w przypadku jakiejkolwiek jej zmiany, nawet jeśli dostosowania były konieczne ze względu na zmiany legislacyjne lub regulacyjne i nie były propozycją operatora. Wykraczało to poza przepisy zawarte w unijnej dyrektywie o usłudze powszechnej i zdaniem Komisji powodowało nadmierną niepewność prawną.
W kwietniu 2009 r. do polskich przepisów dotyczących praw konsumentów do odstąpienia od umowy wprowadzono zmiany, co pozwoliło na ich harmonizację z unijnymi wymogami i zamknięcie przez Komisję postępowania w sprawie naruszenia.
Przeczytaj także:
Nowe Prawo telekomunikacyjne: większe prawa konsumentów
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
prawo telekomunikacyjne, rynek telekomunikacyjny, zmiany w Prawie telekomunikacyjnym, Komisja Europejska, telekomunikacja