Wskaźnik optymizmu VI 2009
2009-06-30 00:25
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu V 2009
Obecny poziom optymizmu, mimo iż kształtuje się poniżej granicy 100 pkt odpowiadającej punktowi, w którym odsetek optymistów równoważy się z odsetkiem pesymistów, jest jednak wyraźnie wyższy od poziomu z marca tego roku (67,23 pkt), jednego z najniższych w historii pomiaru nastrojów konsumenckich. W ostatnich miesiącach do konsumentów dotarło sporo informacji i zapowiedzi działań, które mają nie dopuścić do pogarszania się sytuacji ekonomicznej kraju i gospodarstw domowych. Obecnie najwyraźniej konsumenci wstrzymali oddech w oczekiwaniu na ich realizację.W porównaniu z poprzednim miesiącem wyraźniejszej zmianie uległy jedynie oceny rynku pracy oraz inflacji. Odsetek osób przewidujących wzrost bezrobocia zmniejszył w tym czasie się z 54 do 51% na rzecz prognozujących utrzymanie się jego obecnego poziomu. Jednocześnie przybyło także, z 15 do 18%, osób spodziewających się wzrostu cen w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 4 a 14 czerwca 2009 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl