SMS-y marketingowych przyjaciół
2004-02-13 13:38
Aby komunikacja z klientami za pomocą marketingu mobilnego cieszyła się powodzeniem u konsumentów i przynosiła zyski reklamodawcy, marketingowiec musi przestrzegać pewnych zasad. Stosując się do nich będzie mógł osiągnąć zamierzone cele oraz wysoką skuteczność. Marketing mobilny jest nowym typem działalności reklamowej i marketingowej, wykorzystującym technologię telefonii komórkowej w komunikacji z konsumentami. Obecnie na świecie najczęściej używane są SMS-y, ale powoli zaczynają zdobywać popularność o wiele bardziej atrakcyjne pod względem wizualnym MMS-y.
Obecnie na świecie najczęściej używane są SMS-y, ale powoli zaczynają zdobywać popularność o wiele bardziej atrakcyjne pod względem wizualnym MMS-y, czyli wiadomości multimedialne, a w przyszłości ma szansę rozpowszechnić się videostreaming, czyli transmisja obrazu wideo. Ze względu na swoje cechy marketing mobilny należy do grupy działań marketingu bezpośredniego, w szczególności do marketingu relacji.Komunikacja marketingowa przy użyciu SMS-ów jest dla specjalisty marketingowego szczególnie korzystna z kilku powodów:
- jest interaktywna - wykorzystanie SMS-ów zwiększa skuteczność komunikacji przez wprowadzenie możliwości interakcji pomiędzy sprzedającym a kupującym. Klient w kilka sekund po wysłaniu SMS-a otrzymuje informację zwrotną, na którą może również odpowiedzieć;
- przekaz ma dużą skuteczność - każdy adresat zapozna się z treścią SMS-a (95 proc. osób czyta nieoczekiwane SMS-y). Według badań firmy Forrester Research wskaźnik odpowiedzi na SMS jest nawet pięć razy wyższy niż w przypadku tradycyjnych form marketingu bezpośredniego;
- można przeprowadzić dokładną segmentację i targetować konsumentów - pracownicy marketingu mają możliwość bardzo dokładnego sprecyzowania grupy odbiorców komunikatu. Dotarcie np. do młodych kobiet między 20 a 35 rokiem życia, z miast powyżej 200 tys. mieszkańców, o wykształceniu średnim lub wyższym, jest łatwiejsze, szybsze i tańsze niż w przypadku innego rodzaju mediów;
- ma cechę przyjaznej bezpośredniości - odbiorcy chętnie używają telefonu komórkowego jako nowoczesnego i modnego środka komunikacji; otrzymana informacja nie przeszkadza odbiorcy, jesteśmy w stanie przekazać ją w najwygodniejszym dla niego czasie i miejscu;
- ze względu na efekt synergii (doskonałe uzupełnienie innych użytych mediów) - efekt ten jest możliwy do osiągnięcia w przypadku integracji marketingu mobilnego z innymi kanałami komunikacji marketingowej. Wykorzystując jednocześnie mix prasy, internetu, telewizji oraz SMS-ów zwiększamy skuteczność kampanii, jej efekty będą lepsze niż przy stosowaniu każdego z tych mediów osobno;
- przekaz jest szybki - to jeden z najszybszych sposobów bezpośredniej komunikacji z grupą docelową,
wymiana informacji następuje natychmiast. W bardzo krótkim czasie potrafimy poinformować całą naszą grupę celu o wybranej promocji lub też pojawiającej się nowości.
oprac. : M. Mazurkiewicz, A. Rabsztyn / Marketing w Praktyce