eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeAnaliza otoczenia biznesowego firmy

Analiza otoczenia biznesowego firmy

2009-07-06 14:24

Analiza powinna dotyczyć tego, co się dzieje obecnie z aktywnością marketingową produktu/usługi oraz tego, co konkretnie realizuje konkurencja w obszarze polityki komunikacyjnej. Interpretacja wyników pomoże wybrać odpowiednią strategię. Może nas także doprowadzić do konieczności podjęcia działań dziewiczych, czyli takich, które ustanowią nowe wzorce do naśladowania przez innych.

Przeczytaj także: Marketing a różnice płci

Nie pamiętam, aby kiedykolwiek klient, oczekujący ode mnie stworzenia kompleksowej strategii marketingowej, zdawał sobie od początku sprawę, jak ważnym elementem jest przeprowadzenie analizy marketingowej jego marki czy przedsiębiorstwa.

W mojej opinii wnioski z analizy marketingowej marki i przedsiębiorstwa są fundamentem do stworzenia unikalnej, świeżej i kreatywnej strategii marketingowej. Analiza taka powinna dotyczyć tego, co się dzieje obecnie z aktywnością marketingową produktu-usługi oraz tego, co konkretnie realizuje konkurencja w obszarach polityki komunikacyjnej. Otoczenie biznesowe marki czy firmy stanowi bowiem główny wyznacznik tego, co musimy robić, który kierunek działań biznesowych obrać, aby stworzyć podwaliny pod rentowne usługi czy rentowny produkt. Myślę o produkcie, który będzie się podobał konsumentom nowym i przede wszystkim tym, którzy obecnie kupują u konkurencji. Tylko wówczas możemy mówić o działaniach efektywnych, sprzyjających zdrowej konkurencji i potęgowaniu biznesu. Wy- grywają na tym wszyscy. Konsumenci i samoregulujący się rynek.

Etapy analizy marketingowej

Na pytanie, co trzeba analizować i jak to się w praktyce odbywa, nie sposób od- powiedzieć jednym zdaniem. Techniki są różne. I na pewno znana wszystkim analiza SWOT nie wystarczy na potrzeby projektowania strategii marketingowej. W pierwszej kolejności musimy określić, po co nam analiza marketingowa? Czy jest to działanie na potrzeby stworzenia czegoś unikatowego w skali komunikacji danej marki, przedsiębiorstwa, czy to jedynie proces służący ustaleniu i zgromadzeniu danych o poczynaniach konkurencji? Wytyczne do analizy są niezbędne, gdyż im bardziej szczegółowo sprecyzujemy, czemu mają służyć pozyskane dane i jak szeroki mają mieć zakres, tym bardziej będą przydatne do dalszej pracy.

Zespołom projektującym strategię marketingową najbardziej niezbędne są informacje, które można podzielić na trzy główne filary: rynek, konkurencja, konsument. Do tego dochodzi jeszcze jeden ważny punkt. Mianowicie należy przeanalizować wewnętrzne zasoby oraz przeszłe i obecne profilowanie, pozycjonowanie, skojarzenia, świadomość marki przedsiębiorstwa, a także znajomość usług – produktów przez konsumentów dotychczasowych i pożądanych. To początek procesu znanego i powszechnie stosowanego przez strategów: zaczynamy od "gdzie jesteśmy" i dochodzimy do "gdzie chcemy być".

 

1 2 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: