eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeAnaliza otoczenia biznesowego firmy

Analiza otoczenia biznesowego firmy

2009-07-06 14:24

Przeczytaj także: Marketing a różnice płci


Powyższą wiedzę można zdobyć na różne sposoby: obserwować własnymi siłami, odwiedzając miejsce sprzedaży konkurencji, przeprowadzając rozmowy z klientami konkurencji, czy w końcu zbierając i analizując całą zgromadzoną dokumentację na temat sposobów i jakości reklam naszej konkurencji. Na pewno wartościowym materiałem mogą być in- formacje zakupione na swoje potrzeby od agencji badawczej - dostarczą dokładnie tej wiedzy, której oczekujemy - szczególnie na temat profilów konsumenckich. Można też wybrać inny model i posłużyć się zewnętrzną agencją doradczą, która ma na pewno zawsze jedną wartość dodaną - patrzy na wszystko okiem obiektywnym, nieskażona tendencyjnością, bo nie przebywa w firmie i nie mówi jej językiem. Zewnętrzna agencja doradcza jest w stanie wyłapać o wiele więcej wątków, na które marketer danej firmy czy brand manager danej marki nie zwróci uwagi. Autoanaliza przedsiębiorstwa

Wspominałem już, że analiza SWOT to za mało. Jednak jest również niezbędna, aby proces analizy marketingowej uznać za kompletny. Znajomość możliwości firmy, swojego środowiska, swoich pracowników - ich kompetencji i kwalifikacji - ułatwia nam zmiany na lepsze, pomoże w przeprowadzeniu ich w sposób odpowiadający naszym możliwościom. Znając mocne i słabe strony firmy, widzimy, co dzisiaj faktycznie jest lub może być naszą przewagą rynkową. Jak na talerzu mamy podane, jakie istotne obszary wymagają jak najszybszej poprawy. Znajomość szans i zagrożeń dla firmy, produktu czy usługi to w moim mniemaniu właśnie wartości wyniesione z badań, z opisywanej tu analizy rynkowej.

Musimy zawsze pamiętać, że konkurencyjność jest podstawą, a klient, coraz bardziej świadomy swoich oczekiwań, nie będzie nam wiecznie lojalny. Konsumenci mają szeroki wybór dóbr i usług, dlatego to naszą rolą jest o nich zabiegać, robiąc to w taki sposób, aby wyróżniać się na tle podobnych produktów rynkowych. Warto również podkreślić, że proces analizowania własnego przedsiębiorstwa musi zostać oparty na wielu wywiadach, i to nie tylko z zarządem czy najważniejszymi działami firmy, jak marketing, sprzedaż czy kadry. Doświadczenie nauczyło mnie, że bezpośrednia rozmowa z obsługą klienta w punkcie sprzedaży, z pracownikami mającymi kontakt w terenie z konsumentami, również dostarcza wielu cennych informacji związanych z preferencjami, potrzebami, oczekiwaniami osób, którym sprzedajemy. Nie pomijajmy tych pracowników.

Jak interpretować wnioski?

Po przeprowadzeniu analizy marketingowej zgromadzone są następujące informacje:
  • wiemy, jak wygląda rynek (ilu jest potencjalnych konkurentów, jak ten rynek jest ukształtowany, jak jest głęboki, czyli, ile jest wart, jakie ma perspektywy, co mu zagraża, jak się będzie zmieniać, co będzie go zmieniać, jak na tym rynku zachowują się konsumenci);
  • wiemy o wiele więcej o naszych konkurentach (co robią, aby sprzedawać i się rozwijać, jak się komunikują, i co komunikują, jak i czy w ogóle się zmieniają);
  • wiemy, kim jest nasz klient docelowy (jak do niego dotrzeć, co i w jaki sposób mu zakomunikować, jak zwrócić jego uwagę, jakie są jego preferencje i oczekiwania).

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: