Aragon udostępnił statystyki
2004-02-20 00:35
Księgarnia Aragon.pl umożliwiła swoim partnerom - w ramach Programu Partnerskiego - dostęp do szczegółowych danych statystycznych. Pochodzą one z systemu śledzenia użytkowników księgarni. Każdy partner może teraz sprawdzić kiedy i które strony odwiedzał polecony klient, zanim złożył zamówienie.
Przeczytaj także: Książki za darmo
Aragon.pl zapowiadał wdrożenie tego systemu już od pewnego czasu. Dzisiaj jednak zostały zakończone wszelkie prace dostosowawcze oraz testy całego narzędzia statystycznego.Część z partnerów już od ponad tygodnia miała dostęp do systemu w wersji beta, gdyż księgarnia poprosiła ich o pomoc w testowaniu oprogramowania. Jak się okazało, partnerzy dostarczyli programistom, pracującym nad Aragon.pl, wiele przydatnych informacji.
"Grupa partnerów okazała się idealnymi beta-testerami, w ciągu kilkunastu godzin dostaliśmy bardzo dużo wskazówek, które od razu wdrożyliśmy. Zwłaszcza jeden partner okazał się być bardzo pomocny i podzielił się z nami doświadczeniem w optymalizacji pisanych programów." Tak o współpracy z partnerami mówi Kamil Cebulski, dyrektor ds. marketingu w księgarni.
Wspomniana pomoc przy optymalizacji bardzo się przydała. Wygenerowanie statystyk dla jednego partnera wiąże się z dużymi obciążeniami serwera. Właśnie te problemy spowodowały, że Aragon.pl musiał zrezygnować z udostępnienia niektórych części statystyk.
"Wygenerowanie statystyk dla jednego partnera to porównanie ze sobą ponad 1 mln wpisów w bazie danych, zbieranych w ciągu ostatnich kilku miesięcy. To w zasadzie nie jest aż tak duże obciążenie, jednak kiedy weźmiemy pod uwagę liczbę naszych partnerów, a mamy ich kilkuset, generowanie statystyk może spowodować nawet zawieszenie serwera" - tak mówi Tomasz Kapelak, główny programista i twórca systemu TrackDecoder, użytego w skrypcie do udostępniania statystyk.
Mimo wspomnianych problemów, Aragon.pl jako pierwszy sklep internetowy udostępnił swoim partnerom tego typu narzędzie trackingowe. Dzięki niemu każdy partner będzie mógł prześledzić wędrówkę poleconego klienta po księgarni. Takie informacje są bardzo przydatne w planowaniu kampanii promocyjnych oraz pomagają brać skuteczny udział w Programie Partnerskim księgarni.
Przeczytaj także:
Program partnerski księgarni wypłacił 100 tys. zł
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl