eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyRynek herbat stabilizuje się

Rynek herbat stabilizuje się

2009-07-20 13:25

Polska należy do największych odbiorców herbaty w Europie. Jest też w pierwszej dziesiątce w skali światowej. Herbata to po wodzie najczęściej wybierany napój. Konsumenci coraz chętniej sięgają po herbaty zielone, czerwone, białe czy ziołowe.

Przeczytaj także: Rynek herbat w Polsce nie traci rozpędu

Rynek herbat stabilizuje się. Jeszcze kilka lat temu można było obserwować znaczny wzrost popularności herbatek funkcjonalnych i owocowych. Ostatnie badania wykazują jednak, że rynek herbatek funkcjonalnych zaczął się minimalnie kurczyć - nastąpił spadek o 0,1 proc. wartościowo w ciągu całego 2008 roku, a sprzedaż herbatek owocowych wzrosła jedynie o 2,1 proc. Jednak wydaje się pewne, że polscy konsumenci nadal chętnie będą kupowali nowe odmiany i różnego rodzaju innowacje.

Segment herbat kolorowych, funkcjonalnych i owocowych będzie dalej się poszerzał. Jednak nie w takim tempie, jak w ciągu kilku ubiegłych lat. Z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że będziemy powoli przejmowali trendy z rynków czeskiego, węgierskiego i słowackiego, gdzie herbaty czarne mają około 25 proc. rynku. Reszta to przede wszystkim herbatki smakowe, które traktowane są bardziej jako "coś smacznego" niż napoje. Oraz oczywiście herbatki funkcjonalne. Herbaty czarne ustępują pola innym odmianom i mieszankom. Wystarczy spojrzeć na półki w sklepach - konsument chcący kupić herbatę zieloną czy ziołową, ma z czego wybierać. Zdaniem ekspertów, przynajmniej 40 proc. asortymentu herbat na półce powinny stanowić odmiany kolorowe, owocowe i funkcjonalne.

W zeszłym roku na rynku herbat największy wzrost odnotowano w przypadku herbat owocowych. W niewielkim stopniu zwiększyła się też sprzedaż herbat ziołowych - ilościowo o 0,4 proc. oraz funkcjonalnych - ilościowo o 0,3 proc. przy spadku wartości o 0,1 proc. Ogólnopolskie wyniki branży nie przekładają się jednoznacznie na sprzedaż poszczególnych marek. Jeżeli chodzi o Mokate, to ostatnio w kategorii herbatek funkcjonalnych odnotowaliśmy wzrost o 2,7 proc. - mówi Sylwia Mokrysz, pełnomocnik firmy Mokate. Obserwujemy coraz większe zainteresowanie zdrową żywnością. Duża część nabywców po prostu zaczyna dbać o siebie. Stąd herbatki funkcjonalne zyskują nowych zwolenników. Zwłaszcza wśród młodych konsumentów. Obroty Dilmah - marki kojarzącej się jednoznacznie z segmentem premium, ale jednocześnie z różnorodnością smaków i aromatów - wzrosły w ubiegłym roku o 14 proc. Jedna z ostatnich linii producenta - Dilmah Exceptional - to dwanaście propozycji, wśród których znajdujemy na przykład "Italian Almond Tea" o nucie migdałowej albo "Rose with French Vanilla" o kwiatowym aromacie. Zostały one dobrze przyjęte w Polsce.

O popularności herbat smakowych może świadczyć również to, że nawet ekonomiczne marki, jak Saga z oferty Unilevera, posiadają swoje dobrze sprzedające się odmiany owocowe. Saga w odmianach smakowych jest liderem rynku herbat owocowych. Liderem segmentu herbat funkcjonalnych pozostaje natomiast Herbapol Lublin. Firma dobrze wpisuje się w trend prozdrowotności. Jednocześnie przyciąga bardziej konserwatywnych konsumentów znaną od lat marką. Herbapol uzupełnił ostatnio linię "Herbat Funkcjonalnych Herbapol" o trzy nowości - "Herbata Odporność", "Herbata Nawilżanie" oraz "Herbata Koncentracja".

 

1 2 3

następna

oprac. : Łukasz Rawa / Rynek Spożywczy Rynek Spożywczy

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: