Rosyjski Internet z potencjałem
2009-07-25 12:39
Zmiana zainteresowań użytkowników Runetu © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Kto zagląda na rosyjskie strony internetowe?
Runet rośnie w siłęOlbrzymi potencjał drzemie w rosyjskim Internecie. W ciągu 4 lat liczba osób korzystających z Runetu (bo tak nazywa się rosyjską część Sieci) zwiększyła się pięciokrotnie. W kwietniu 2009 r. odnotowano 64,335 mln użytkowników Runetu z Federacji Rosyjskiej, 11,886 mln z Ukrainy i 4 mln z USA. Zgodnie z danymi FOM, w marcu 2009, liczba dorosłych użytkowników Runetu wynosiła 37,5 mln (33% populacji państwa). Dobowa liczba użytkowników dobiła wówczas do 20,6 mln.
Z raportu wynika, iż pod koniec 2008 r. Rosja znajdowała się na trzeciej pozycji, pod względem ilości użytkowników (38 mln), ustępując jedynie Niemcom (49 mln) i Brazylii (39 mln), pokonując tym samym większość krajów Europy i Australię. Przyrost liczby użytkowników w ciągu pół roku (badanie z 2008) wyniósł 15%. W 2012 będzie przypuszczalnie 57 mln ‘runautów’, w tym 31 mln obywateli Rosji.
fot. mat. prasowe
Zmiana zainteresowań użytkowników Runetu
Zainteresowania użytkowników Runetu w ciągu ostatnich lat zmieniały się nieznacznie, ale ciąż dominuje w nich 'rozrywka'. Największy wzrost zainteresowania (aż o 86%) odnotował sektor ‘nieruchomości’, bardzo duży spadek natomiast (ponad 20%) zaliczyła kategoria ‘handel’.
Czego szukano w Runecie w II kwartale 2009?
Raport Bluerank podaje, iż najpopularniejszą wyszukiwarką Runetu pozostaje Yandex, choć jego główny konkurent - Google w kwietniu 2009 r. odniósł nad nim nieznaczne zwycięstwo. Z Yandexu, częściej niż z Google, korzystają pracownicy biurowi (32,7% do 23,8%) i są to przede wszystkim internauci z terytorium RF. Google preferowany jest poza granicami Rosji.
Najpopularniejsza tematyka zapytań kierowanych do wyszukiwarek rosyjskich to ‘turystyka’, ‘samochody importowane’, ‘rosyjskie banki’ i ‘telefony komórkowe’.
Target reklamowy w Runecie
Z raportu wynika, że absolutna większość reklam online kierowana jest na Moskwian. To atrakcyjny target - 3,6 mln osób, spośród których 2,7 mln to aktywni internauci.
Odbiorców reklam w rosyjskim Internecie dzieli się na dwie podstawowe grupy:
- Studenci – to grupa wiekowa 14 – 23 lata, do której zalicza się uczniów starszych klas, studentów szkół wyższych i młodzież (która nie uczy się i nie pracuje lub nie uczy się, ale już pracuje). Przedstawiciele tej grupy prowadzą dość jednorodny tryb życia, interesują się wszelkimi nowinkami, muzyką, różnego typu rozrywką i informacją naukową. Ta grupa stanowi około 35% audytorium Runetu.
- Pracownicy biurowi - ludzie w wieku 24 - 44 lata. Dochody na średnim i wyższym poziomie. Są to głównie pracownicy biurowi i przedsiębiorcy. To tzw. klasa wyższa. Obejmuje 43% użytkowników rosyjskiej Sieci. Jest to grupa najszerzej przedstawiona, najlepiej poznana i najczęściej wykorzystywana, jeśli chodzi o reklamę w Internecie.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl