Dotacje unijne: wdrożenie budżetu zadaniowego
2009-07-27 14:03
Przeczytaj także: Dotacje unijne 2007-2013 a zmiany procedur - porady
Rewolucja w zarządzaniu
Należy podkreślić, że wdrożenie metod budżetowania zadaniowego jest zawsze przedsięwzięciem, które swym zasięgiem przekracza granice problemów finansowych. Ostatecznym celem wdrożenia budżetowania zadaniowego nie jest bowiem zmiana kształtu budżetu, ale zmiana sposobu myślenia o funkcjonowaniu instytucji publicznych, w tym samorządu terytorialnego i zasadnicza rewolucja w zarządzaniu tymi instytucjami. Dążąc do demokratyzacji procesu budowy i wykonania budżetu przez rozszerzenie kręgu osób biorących udział w procesach decyzyjnych znajdujących odzwierciedlenie w budżecie zrywamy z autokratycznym podejściem, w którym budżet jest narzucany wykonawcom przez wąskie grono osób. A to buduje odpowiedzialność za wyznaczane cele, podejmowane działania i pieniądz publiczny.
Pojęcia związane z budżetem zadaniowym:
- Definicja OECD - Budżetowanie zadaniowe (ang. performance budgeting) - metoda budżetowania, w której wykorzystuje się informację o wynikach realizacji zadań publicznych.
- Definicja A. Schicka - Budżetowanie zadaniowe można definiować w szerokim i wąskim ujęciu. W szerokim ujęciu budżetowanie zadaniowe to metoda budżetowania, w której wydatki ujmuje się w zadania (programy), dla których formułuje się cele i mierniki. W wąskim ujęciu budżetowanie zadaniowe jest metodą planowania wydatków, w której każdy przyrost zaplanowanych wydatków na zadanie musi się wiązać się z przyrostem produkcji lub poprawą wyników.
- Zadanie - zespół działań realizowanych przez jedną lub kilka instytucji finansowanych z budżetu państwa lub innych źródeł publicznych, których celem jest osiągnięcie określonego ilościowo lub jakościowo efektu. Zadanie obejmuje całość wykonywanych lub zlecanych przez jednostki podsektora rządowego w danej dziedzinie działań, pogrupowanych w podzadania
- Podzadanie - Grupa działań wyodrębnionych w ramach jednego zadania, których realizacja wpływa na osiągnięcie celów określonych na szczeblu zadania. Dysponent określa od jednego do pięciu podzadań w ramach każdego realizowanego przez siebie zadanie. Podzadania nie powinny być zbyt szczegółowe i rozdrobnione.
- cele, które planuje osiągnąć w wyniku ich realizacji
- mierniki określające stopień realizacji celów
- wydatki planowane na dany rok budżetowy i dwa kolejne lata
- źródła finansowania planowanych wydatków
- jednostki realizujące zadanie
oprac. : Fundusze Europejskie