Duże marki silniejsze
2004-02-25 00:19
W ostatnim kwartale 2003r. zmniejszył się rynkowy udział lokalnych firm komputerowych z regionu Europy, Środkowego Wschodu i Afryki (EMEA) na rzecz dużych i znanych marek - podaje firma analityczna Gartner.
Przeczytaj także: BLIX AWARDS 2024. Konsumenci wskazali ulubione marki FMCG
Na koniec 2002r. udział małych firm komputerowych w ogólnym rynku wyniósł 62,5%, podczas gdy rok później było to już tylko 57,6%. Zasadniczy wpływ na zmniejszenie udziałów w rynku miały ostra konkurencja cenowa oraz niedobory podzespołów, z którymi to problemami dużo lepiej radziły sobie silne firmy, o ugruntowanej pozycji na rynku. W opinii Gartnera, słaby wynik integratorów systemów może przyczynić się do ich konsolidacji w 2004r."Wiele lokalnych, niewielkich firm komputerowych broniło swoich pozycji, borykając się z problemami dalszej erozji marż i niedoborów kluczowych podzespołów komputerów, m.in. monitorów LCD" - powiedział Ranjit Atwal, analityk Gartnera ds. sprzętu komputerowego. "W czwartym kwartale najsilniejszy wzrost zanotowały firmy Acer, Fujitsu Siemens i IBM. Acer został w regionie EMEA liderem wśród sprzedawców komputerów dla przedsiębiorstw".
Warto zauważyć, że pomimo zmniejszenia udziałów w całym rynku, wynik sprzedaży małych firm komputerowych w czwartym kwartale minionego roku był większy o 8,1%, niż w roku 2002r. Co więcej, prognozy dotyczące pierwszego kwartału tego roku wskazują na utrzymanie się korzystnego trendu w sprzedaży, głównie dzięki zwiększeniu budżetów IT firm oraz wzmocnieniu sprzedaży dla klientów indywidualnych. Jak szacuje Gartner, na początku roku sprzedaż komputerów w regionie EMEA wyniesie 44 mln sztuk i będzie o 13,3% wyższa niż rok temu. "Silny wzrost obserwowany w drugiej połowie minionego roku, W regionie EMEA będzie miał swój ciąg dalszy w 2004r." – powiedział Atwal. Prognoza Gartnera dla całego świata zakłada, że sprzedanych zostanie 187 mln sztuk komputerów, czyli o 13,9% więcej niż w roku 2003. Firma przewiduje, że sprzedaż obejmująca wszystkie cztery kwartały 2004r. osiągnie dwucyfrowy wzrost.
Przeczytaj także:
Mlekovita najczęściej wybieraną przez Polaków marką FMCG
oprac. : 4Press