Wskaźnik optymizmu VII 2009
2009-07-29 00:05
© fot. mat. prasowe
Wiosenne ożywienie w nastrojach konsumentów trwało tylko dwa miesiące. W czerwcu nastąpiło zatrzymanie pozytywnego trendu, po czym w lipcu po raz pierwszy od marca tego roku zanotowano spadek optymizmu o 4 pkt. do poziomu 79 pkt. - wynika z badania Ipsos.
Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu VI 2009
Spadek ten objął w bardzo podobnym stopniu wszystkie składowe Wskaźnika Optymizmu Konsumentów, to jest ocenę klimatu gospodarczego, skłonność do zakupów, a także wskaźnik bieżący i oczekiwań.W porównaniu do poprzedniego miesiąca nie zmieniły się jedynie prognozy dotyczące poziomu bezrobocia, nadal około połowa respondentów (51%) spodziewa się jego wzrostu, a 40% utrzymania dotychczasowego poziomu. Wzrosła nieco, o 2 pkt. do 20%, grupa osób spodziewających się wzrostu cen w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Lipcowe spadki nastrojów nie są w ostatnich latach czymś nowym: od 2004 działo się tak poza jednym wyjątkiem corocznie. Czy i tym razem optymiści wyjechali na wakacje, czy też mamy do czynienie ze zmianą trendu w nastrojach, dowiemy się już pewnie za miesiąc.
fot. mat. prasowe
Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 2 a 7 lipca 2009 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Przeczytaj także:
Wskaźnik optymizmu XII 2013
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl