Koniunktura konsumencka VII 2009
2009-07-30 00:31
W lipcu 2009 r., podobnie jak w trzech poprzednich miesiącach, zaobserwowano dalszą, ale niewielką poprawę nastrojów konsumenckich polskiego społeczeństwa - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka IV-VI 2009
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył się do poziom –22,5 p.proc. W porównaniu do marca, w którym zanotowano najniższe wartości wskaźnika, bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej poprawił się o 7,8 p.proc., ale w dalszym ciągu nie osiągnął jeszcze poziomu notowanego na początku roku (–18,9 p.proc.).W obecnym miesiącu poprawił się także wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, osiągając poziom –30,9. W porównaniu do marca, w którym zanotowano najniższą wartość także tego wskaźnika, wzrósł on o 11,3 p.proc. i przekroczył poziom notowany w styczniu 2009 r. (–31,6).
Obserwowane w ostatnich czterech miesiącach pozytywne tendencje zmian wskaźników ufności konsumenckiej dotyczą prawie wszystkich podstawowych czynników wpływających na kształtowanie poziomu i tendencji zmian konsumpcji gospodarstw domowych.
Znaczną poprawę wskaźników w tym okresie zanotowano przede wszystkim w odniesieniu do oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych, ogólnej sytuacji gospodarczej kraju i poziomie bezrobocia (w najbliższych 12 miesiącach) oraz w zakresie obecnego dokonywania ważnych zakupów (po raz pierwszy w lipcu).
Niewielką poprawę wskaźników odnotowano w odniesieniu do osiągniętych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych i ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) oraz oczekiwanych możliwości oszczędzania pieniędzy (w najbliższych 12 miesiącach).
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl