Nastroje konsumentów ostrożne w lipcu
2009-08-01 00:17
Zmiana WWUK i jego składowych w lipcu (pkt) © fot. mat. prasowe
Z opublikowanych w lipcu 2009 r. danych o nastrojach polskich konsumentów można wnioskować, że wykazują ostrożność w ocenie sytuacji. GUS poinformował o lekkim wzroście swoich wskaźników ufności konsumenckiej, Ipsos - wykazał spadek Wskaźnika Optymizmu Konsumentów.
Przeczytaj także: Pentor: nastroje konsumentów V 2008
GUS-owski BWUK (bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej) stopniowo poprawia się po tym, jak w marcu spadł do poziomu ostatni raz widzianego w 2004 r. Osiągnął minus 30,3 pkt. W lipcu miał minus 22,5 pkt, czyli o 1,8 pkt więcej niż miesiąc wcześniej. Zwiększył się też WWUK, czyli wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej, opisujący oczekiwane w kolejnych miesiącach tendencje w zakresie konsumpcji indywidualnej. Osiągnął minus 30,9 pkt wobec minus 32,8 pkt w czerwcu i minus 42,2 pkt, gdy kształtował tegoroczny dołek w marcu. Co ciekawe, Polacy lepiej oceniają zmianę sytuacji finansowej własnego gospodarstwa domowego zarówno w ostatnich 12 miesiącach, jak i najbliższych 12 miesiącach niż zmianę ogólnej sytuacji ekonomicznej w kraju. Postrzeganie koniunktury gospodarczej zarówno w ostatnich 12 miesiącach, jak i w kolejnych 12 miesiącach pogorszyło się w lipcu w porównaniu z czerwcem. Znaczący wzrost nastąpił natomiast w zakresie skłonności do dokonywania ważnych zakupów. Te elementy składają się na bieżący wskaźnik ufności.Jeśli chodzi o wskaźnik wyprzedzający, to progres odnotował głównie dzięki oczekiwaniom dotyczącym sytuacji na rynku pracy oraz skłonności do oszczędzania. W efekcie WWUK podniósł się 4. miesiąc z rzędu.
fot. mat. prasowe
Zmiana WWUK i jego składowych w lipcu (pkt)
Podobną ostrożność wykazują amerykańskich konsumenci. Podany dziś wskaźnik zaufania Conference Board spadł w lipcu do 46,6 pkt i był to drugi regres z rzędu. Wciąż ponadprzeciętny jest wskaźnik dotyczący spadku dochodów Amerykanów. Pogorszyło się też postrzeganie przyszłej sytuacji na rynku pracy.
Nastroje konsumentów i ich decyzje dotyczące wydatków są jednym z kluczowych czynników rzutujących na tempo i skalę ożywienia gospodarczego na świecie. Słabość konsumentów podtrzymuje obawę przed nawrotem kłopotów gospodarczych, kiedy okazałoby się, że zwiększona produkcja towarów nie spotyka się ze odpowiednim zapotrzebowaniem na nie.
Przeczytaj także:
Pesymistyczne nastroje konsumentów
oprac. : Krzysztof Stępień / expander
Więcej na ten temat:
nastroje konsumentów, nastroje społeczne, nastroje konsumenckie, koniunktura konsumencka, Wskaźnik Optymizmu Konsumentów