eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyDzienniki telewizyjne VI 2009

Dzienniki telewizyjne VI 2009

2009-08-04 00:17

Dzienniki telewizyjne VI 2009

Udział procentowy w całym przekazie 4 programów informacyjnych oraz suma materiałów zrealizowanych p © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Serwisy informacyjne utrzymują trend znany z wcześniejszych miesięcy. Pod względem liczby zaprezentowanych na antenie tematów wygrywa "Panorama". Dziennikarze magazynu TVP2 poruszyli w czerwcu aż 332 tematy. Na drugiej pozycji uplasowały się "Wiadomości" z liczbą 289 wątków. "Fakty" zajęły się 268 sprawami, natomiast "Wydarzenia" 258. Jest to zmiana w porównaniu z zeszłym miesiącem, kiedy to ranking kończyły "Fakty" z najmniejszą liczbą zaprezentowanych tematów - wynika z raportu firmy PRESS-SERVICE Monitoring Mediów.

Przeczytaj także: Dzienniki telewizyjne V 2009

Podobnie jak w maju tak i w czerwcu to w „Panoramie” pojawiła się największa liczba materiałów odredakcyjnych (72). Bardzo dużo materiałów tego typu pokazywano w serwisie TVN-u. W czerwcu pojawiło się ich w „Faktach” aż 67. W „Wiadomościach” materiałów odredakcyjnych było 29, natomiast w „Wydarzeniach” 20.

Z raportu wynika, iż mimo podążania przez twórców serwisów informowanych za wyznaczonym wcześniej trendem zauważyć należy w czerwcu kilka nowych elementów. Od 22 czerwca TVP2 zmieniło godzinę nadawania „Panoramy”. Obecnie serwis informacyjny „Dwójki” emitowany jest o 22:45. „Panorama” najczęściej jest zapowiadana jako informacyjne podsumowanie dnia. Zapowiedź ta dobrze odzwierciedla to, co i w jaki sposób pokazywane jest w magazynie. W „Panoramie” widz zobaczy przegląd głównych informacji minionego dnia. W porównaniu z innymi serwisami jest to jednak przegląd, który na celu ma informowanie, zrelacjonowanie wydarzeń dnia, zdecydowanie rzadziej skomentowanie aktualnej sytuacji. Świadczy o tym także fakt, że to właśnie „Panorama” emituje największą liczbę wiadomości w porównaniu z innymi serwisami informacyjnymi.

fot. mat. prasowe

Udział procentowy w całym przekazie 4 programów informacyjnych oraz suma materiałów zrealizowanych p

Udział procentowy w całym przekazie 4 programów informacyjnych oraz suma materiałów zrealizowanych przez poszczególne programy w okresie I-VI 2009

Co zainteresować może jeszcze bardziej, w czerwcu zmieniła się także szata graficzna serwisu TVP2. „Panorama” jest ewidentnie kobietą. Dzienny, jasny makijaż zamieniła na wieczorowy, zdecydowanie ciemniejszy, bardziej elegancki. Zniknęły białe belki, rażące pomarańcze, pojawiły się kolory ciemniejsze: różne odcienie brązów. Usunięto nazwę programu z białego tła w lewym dolnym rogu ekranu. Zamiast tego umieszczono obracającą się kulę ziemską z nałożonym nań logiem „Panoramy”. W ramach telewizyjnego symbolu wprowadzono zatem kolejną informację. Umieszczenie nazwy serwisu na tle dynamicznej kuli komunikuje, że dziennikarze serwisu „Panoramy” mają kontrolę nad zmiennością wydarzeń z całego świata. Zatem jeśli coś będzie się działo, widzowie „Dwójki” z pewnością zostaną o tym poinformowani. Całość wzbogacona została dynamiczniejszą, wprowadzającą elementy dramaturgii muzyką. Zdaniem PRESS-SERVICE Monitoring Mediów zabiegi dokonane przez twórców „Panoramy” uznać należy za jak najbardziej trafione i korzystne dla estetycznej strony serwisu.

Twórcy serwisów informacyjnych coraz częściej wprowadzają nowinki realizatorskie do swoich reportaży. Najczęściej używa się ich w komentarzach na koniec materiału. I to wcale nie chodzi o ujęcie reportera w kasku, czy komentarz wypowiadany na motocyklu. Choć i takie „eksperymenty” zdarzały się wcześniej. Twórcy zaczynają bawić się nowoczesnymi technologiami, eksperymentują z obrazem. Pojawił się na przykład komentarz, w którym obraz postawiony był „nogami do góry”. Dziennikarka „Wiadomości” w ten sposób chciała zobrazować, że wszystko stanęło na głowie. Jednakże prawdziwy triumf odniosły „Fakty”. Pochwaliły się, że pierwszy raz w polskiej telewizji, pierwszy raz w Europie na antenie TVN24 skorzystano z wideoportacji. Maciej Mazur zaznajomił widzów z tą techniką, pokazał jak to się robi w telewizji. Inga Rosińska zapisze się zatem na kartach historii polskiej telewizji jako pierwsza osoba, którą z Brukseli w mgnieniu oka wysłano do warszawskiego studia. Tego typu zabiegi z pewnością wprowadzają pewne novum do telewizyjnego przekazu. Odświeżają nużące wystąpienia „gadających głów”, budzą zainteresowanie. Wyglądają efektownie. Jednocześnie niosą pewne zagrożenie, iż ważniejszy od informacji stanie się efekt specjalny. Jak zaznaczają eksperci tego typu zabiegi potwierdzają tylko tezę, że serwisy informacyjne są programami jak każdy inny, walczącymi o widza, poddanymi presji przyciągnięcia przed ekran jak największej liczby widzów. Poza tym w sferę rzetelnej informacji wkraczają zabiegi rodem z filmów science fiction, które do jednego worka wrzucają rzeczywistość i fikcję.
Przeczytaj także: Dzienniki telewizyjne IV 2009 Dzienniki telewizyjne IV 2009

 

1 2 ... 4

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: