eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościTechnologieInternetJaki hosting wybrać: płatny czy darmowy?

Jaki hosting wybrać: płatny czy darmowy?

2009-08-13 13:01

Przeczytaj także: Jak wybrać hosting? 9 nieoczywistych kwestii, na które warto zwrócić uwagę


Gość w dom...

Każdy właściciel domu cieszy się, kiedy jego mieszkanie jest chętnie odwiedzane przez gości. Problem może pojawić się wtedy, gdy w jednym czasie w odwiedziny wpadnie zbyt wielu znajomych. Podobny problem może pojawić się na stronie internetowej. Każdy serwer – zarówno darmowy jak komercyjny – posiada pewne limity. Dwa z nich, na które wg portalu 2BE.PL szczególnie warto zwrócić uwagę, to limit transferu oraz pojemność konta hostingowego.

Za każdym razem, kiedy nasza strona jest otwierana, dane zapisane na serwerze są przesyłane do komputera gościa. Wszystko, co jest pobierane ze strony - tekst, obrazy, filmy, pliki dźwiękowe - składa się na transfer danych. W praktyce oznacza to, że im większy limit transferu posiada serwer, na którym działa nasza strona, tym więcej osób może ją zobaczyć. Transfer jest zwykle rozliczany w skali miesiąca i po przekroczeniu limitu strona może zostać zablokowana. Pojemność serwera to nic innego jak powierzchnia dysku, jaką mamy do dyspozycji na pliki tworzące naszą stronę.

W opinii ekspertów ograniczenia wynikające z parametrów darmowego serwera zwykle nie są problemem dla osób prowadzących mało popularne strony. Jeżeli piszemy bloga, którego czytelnikami są głównie znajomi, nie musimy przejmować się limitami transferu. Podobnie jest w sytuacji gdy wykorzystujemy darmowe miejsce na serwerze jako poligon doświadczalny dla witryny, która ma dopiero wypłynąć na szerokie wody internetu. Limity transferu mogą okazać się problemem dla właścicieli witryn, generujących duży ruch. Autorzy popularnych i profesjonalnych blogów, przedsiębiorcy oraz osoby chcące zamieszczać na swojej stronie multimedia, powinny zastanowić się nad odpowiednio dobranym serwerem płatnym. Większość dostawców hostingu umożliwia zwiększanie limitów serwera. Dzięki temu można dostosować parametry do rosnącej popularności strony.

Billboard w ogródku?

Jak zauważa serwis 2BE.PL w sieci, tak jak w życiu, obowiązuje zasada „nie ma nic za darmo”. Utrzymanie i zarządzanie serwerami jest kosztowne. Skąd zatem firmy oferujące darmowy hosting czerpią zyski? Głównym źródłem dochodów większości z nich jest wyświetlanie reklam na stronach użytkowników. Najczęściej mają one postać bannera, pojawiającego się nad tytułem naszej strony. Większość z nas zdążyła się przyzwyczaić do reklam, wyświetlanych na stronach www. Nie zwracamy na nie uwagi i nie przeszkadzają nam również wtedy, gdy pochodzą od dostawcy hostingu. Są jednak sytuacje, kiedy reklama na stronie może działać na niekorzyść jej właściciela.

Jako przykład eksperci podają blog poświęcony odtwarzaczom mp3. Treści reklamowe są często dobierane na podstawie słów kluczowych, więc na blogu zapewne pojawią się reklamy firm i sklepów oferujących tego typu urządzenia. Jeżeli autor będzie recenzował poszczególne modele odtwarzaczy, może zostać posądzony o brak wiarygodności i stronnicze oceny, skoro nad blogiem pojawia się reklama jednego z producentów.

Kwestia wiarygodności i szeroko rozumianego wizerunku ma szczególne znaczenie dla firm. „Obecność w sieci to nie tylko funkcjonalna i estetycznie wykonana strona internetowa” – mówi Katarzyna Gruszecka-Kara z firmy hostingowej 2BE.PL. – „Istotną rolę w kreowaniu wizerunku odgrywa dostępność strony. Jeżeli witryna ładuje się wolno lub przez pewien czas w ogóle nie jest dostępna, to firma może być postrzegana jako nierzetelna i niegodna zaufania. Podobny wpływ mają reklamy wyświetlane na stronie oraz adres internetowy utworzony jako subdomena strony dostawcy darmowego hostingu.”

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: