Kryzys finansowy korzystny dla firm?
2009-08-17 00:47
Przeczytaj także: Jak ciąć koszty firmy w kryzysie?
- Cięcie kosztów można rozpatrywać w dwóch aspektach: rzeczywistego pogorszenia się sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa lub przekształcenia się rynku pracownika w rynek pracodawcy. W trudnej sytuacji ekonomicznej pracownicy wyrażają większe zrozumienie i zaangażowanie w zmiany – komentuje Ireneusz Biliński z 4 Results.
Raport podaje, iż 23% firm koncentruje się w tym czasie na podniesieniu przychodów, jest to strategia wdrażana przede wszystkim przez firmy odczuwające pozytywny wpływ kryzysu (42% odpowiedzi w tej kategorii) oraz, co zaskakujące, przez firmy negatywnie znoszące obecną sytuację gospodarczą (25% odpowiedzi w grupie). Chęć podniesienia przychodów w tym roku, może być powiązana ze skutkami spowolnienia gospodarczego owocującymi obniżeniem kosztów działalności poprzez spadek cen na rynku (18%). Daje to realne możliwości na pozostawienie kosztów na obecnym lub niższym poziomie i zwiększenie zysku. Kolejne efekty kryzysu to m.in. zmniejszenie konkurencji na rynku (12%), rozwijanie nowych form działalności (20%), czy bezpośredni wzrost sprzedaży (16%).
- Obecna trudna sytuacja gospodarcza w długoterminowym rozliczeniu może okazać się korzystna dla polskiej przedsiębiorczości. Przedsiębiorstwa wyjdą z niej wzmocnione, z efektywniejszymi procesami i metodami zarządzania oraz urealnionym planami finansowymi – podsumowuje Ireneusz Biliński.
Informacje o badaniu
Raport „Strategie firm w kryzysie” oparty jest o wyniki badań przeprowadzonych w czerwcu 2009 r. na zlecenie firmy 4 Results. Dane zostały zebrane od 119 polskich przedsiębiorstw, reprezentujących wyższą kadrę zarządzającą, w ramach badań jakościowych i ilościowych.
Przeczytaj także:
Kryzys w firmie: jak zapobiegać?
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
kryzys finansowy, skutki kryzysu, badania firm, strategie firm, sytuacja przedsiębiorstw, polskie firmy