Konsument w UE ufa reklamom
2009-08-21 12:35
Niezawodność produktów - Polska i UE27 (w %) © fot. mat. prasowe
Ponad 60 proc. z nas jest zadowolonych z poziomu przestrzegania przez przedsiębiorców przepisów chroniących konsumentów. Chętnie egzekwujemy swoje prawa - reklamujemy wadliwe produkty, a jeśli to nie pomoże - częściej niż przeciętny mieszkaniec UE podejmujemy dalsze kroki w dochodzeniu swoich praw - wynika z badania satysfakcji konsumentów przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie Komisji Europejskiej.
Przeczytaj także: Polski konsument a zakupy: cena ważna dla 95% Polaków
UOKiK poinformował, iż na zlecenie KE zostało przeprowadzone badanie, w którym wzięli udział konsumenci z 27 krajów Unii Europejskiej. Pytania dotyczyły m.in. jakości i cen produktów, jakości usług oraz konkurencji na rynku handlu detalicznego.Europejscy konsumenci są usatysfakcjonowani z organizacji rynków detalicznych. Badanie wykazało, że dokonywanie zakupów w Europie jest łatwe i bezpieczne, a konsumenci mają zapewniony szeroki wybór zarówno sprzedawców, jak i produktów. Europejscy konsumenci z 15 nowych państw członkowskich są generalnie bardziej zadowoleni ze swoich krajowych rynków detalicznych. Ponadto są oni mniej przywiązani do jednego sprzedawcy i bardziej otwarci na „alternatywy”. Okazało się także, iż zakupy on-line są istotnym sposobem zaopatrywania się w takie produkty jak: narzędzia technologii informacyjnej i komunikacyjnej, inne urządzenia gospodarstwa domowego, wyroby związane z rozrywką i rekreacją, odzież i obuwie oraz, w mniejszym stopniu, nowe pojazdy mechaniczne. Ponadto stosunkowo duża liczba konsumentów uważa zakupy za granicą za dobrą alternatywę dla nabywania produktów w kraju.
fot. mat. prasowe
Niezawodność produktów - Polska i UE27 (w %)
Analiza wykazała, że cenimy bezpieczeństwo nabywanych produktów. 70 proc. badanych Polaków jest zadowolonych z jego poziomu w przypadku artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego. Istotne dla konsumenta są również informacje na opakowaniu produktu, w tym nazwa i adres producenta, skład czy wartość odżywcza. Odsetek zadowolonych Polaków jest wysoki – przede wszystkim z jakości oznaczeń umieszczanych na urządzeniach gospodarstwa domowego, napojach bezalkoholowych oraz wyrobach związanych z rozrywką i rekreacją – tak deklaruje ponad 60 proc. badanych. Statystyczny mieszkaniec Unii na pierwszym miejscu wymienia nowe pojazdy mechaniczne (73 proc.), a następnie urządzenia gospodarstwa domowego (70 proc.) i wyroby związane z rozrywką i rekreacją (67 proc.).
Konkurencja na rynku powoduje, że konsumenci mają duży wybór towarów – zarówno pod względem jakości oraz ceny. Jak pokazują wyniki ankiety, większość z nas uważa, że cena jest adekwatna do jakości oferowanego towaru. Najwięcej polskich respondentów było zadowolonych w przypadku artykułów spożywczych i urządzeń gospodarstwa domowego – ponad 70 proc. Przeciętny mieszkaniec Unii lepiej ocenia ten aspekt w odniesieniu do urządzeń gospodarstwa domowego czy napoi bezalkoholowych – odpowiednio 70 i 68 proc.
Przeczytaj także:
Zakupy spożywcze robimy z listą w ręku
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
konsumenci, satysfakcja klienta, badania konsumentów, zakupy, badania Europejczyków, satysfakcja konsumenta, konsument w UE