Poszukiwanie pracy: Internet najlepszy?
2009-08-21 14:29
Przeczytaj także: Oferty pracy online: na co zwracamy uwagę?
Około 92% wszystkich ankietowanych poszukuje pracy, z czego 71% - aktywnie, a pozostali jedynie od czasu do czasu przeglądają oferty. Z kolei ponad 7% ankietowanych rozważyłoby zmianę pracodawcy, gdyby otrzymali odpowiednio atrakcyjną ofertę. Analiza danych portalu Jobexpress.pl pokazuje również, że ponad 21% osób poszukujących obecnie pracy utraciło swoje dotychczasowe posady w wyniku zwolnień w przedsiębiorstwach. Niewiele mniej, bo 18% osób samodzielnie zrezygnowało z zajmowanego stanowiska.Sposoby poszukiwania pracy
fot. mat. prasowe
Jak szukasz lub zamierzasz szukać pracy?
Jak szukasz lub zamierzasz szukać pracy?
fot. mat. prasowe
W jaki sposób znalazłeś/aś ostatnią pracę?
W jaki sposób znalazłeś/aś ostatnią pracę?
Raport podaje, że porównując najpopularniejsze sposoby, dzięki którym internauci znaleźli zatrudnienie, z deklarowanymi sposobami jej szukania, można zauważyć, że mimo, iż Internet i prasa określane są jako bardziej skuteczne sposoby, w istocie wciąż polecenie znajomych i rodziny jest najbardziej powszechną drogą do faktycznego znalezienia pracy. Ten dysonans będzie się prawdopodobnie zmniejszał wraz z rozwojem świadomego społeczeństwa informacyjnego w Polsce i zwiększeniem elastyczności rynku pracy. Fakt, iż nasi respondenci wierzą w potencjał Internetu, jest najlepszą prognozą, iż tak właśnie się stanie.
Sieć jako miejsce poszukiwania pracy
Respondenci najczęściej wskazują Internet jako najbardziej skuteczny sposób poszukiwania nowego miejsca pracy. Uważają tak w szczególności ludzie młodzi (90% badanych osób z grupy wiekowej 21-30 lat ocenia Internet jako skuteczny lub bardzo skuteczny sposób poszukiwania pracy). Również, jak wynika ze skrzyżowania danych o powodach poszukiwania pracy z preferowanymi sposobami, największy odsetek osób, które oceniają Internet jako bardzo efektywną formę szukania zatrudnienia, jest wśród tych osób, które liczą na otrzymanie lepszej pracy niż wykonywana przez nich obecnie.
fot. mat. prasowe
Jak istotne są następujące zalety poszukiwania pracy w Internecie?
Jak istotne są następujące zalety poszukiwania pracy w Internecie?
W sumie, ogromna większość respondentów określiła większość zalet poszukiwania pracy przez Internet jako bardzo istotne. To silne, niewątpliwe atuty, które decydują o popularności poszukiwania pracy w sieci.
fot. mat. prasowe
Jak uciążliwe są następujące wady poszukiwania pracy w Internecie?
Jak uciążliwe są następujące wady poszukiwania pracy w Internecie?
Kiedy i gdzie w Internecie szukamy pracy?
Badani najchętniej poszukują pracy w portalach pracy i kariery. Ponad 91,5% ankietowanych wskazało na tę opcję. Na drugim miejscu ankietowani wybierali najczęściej sekcje poświęcone pracy na dużych portalach wielotematycznych – jako kolejne źródło informacji o oferowanych posadach wybrało je ponad 57% użytkowników. Niewiele mniejszym zainteresowaniem cieszą się portale z ogłoszeniami drobnymi – blisko 38%. Najmniej ankietowanych wskazało na biznesowe portale społecznościowe – zaledwie 17,3%.
fot. mat. prasowe
Kiedy najczęściej przeglądasz oferty pracy w Internecie?
Kiedy najczęściej przeglądasz oferty pracy w Internecie?
Forma zatrudnienia i branża
Z raportu wynika, że zdecydowana większość ankietowanych preferuje pracę na pełny etat w oparciu o umowę o pracę. Wynika to przede wszystkim z dodatkowych korzyści, jakie takowym pracownikom przysługują, np. opieka medyczna czy świadczenia emerytalne. Jedynie około 4% osób poszukuje pracy dorywczej lub na umowę o dzieło. Zdaniem Jobexpress.pl prawdopodobnie jednak znaczenie tej pozycji wzrośnie wraz z nadejściem sezonu wakacyjnego, kiedy to pojawi się bardzo duże zainteresowanie pracą tymczasową. Spośród pozostałych ankietowanych ponad 2,5% wybrałoby pracę na 3/4 etatu, a 2% na 1/2 etatu. Preferowane formy zatrudnienia wskazują na to, iż polski rynek pracy wciąż nie jest elastyczny i prawdopodobnie rewolucja w tym zakresie czeka go w najbliższych latach.
fot. mat. prasowe
W jakiej branży najchętniej podjąłbyś/abyś pracę?
W jakiej branży najchętniej podjąłbyś/abyś pracę?
Jednocześnie warto podkreślić, że badani najbardziej chcieliby pracować w wyuczonym zawodzie. Aż 45% z nich chciałoby znaleźć pracę zgodną z ich wykształceniem i wybranym kierunkiem edukacji. Z drugiej strony, blisko 23% ankietowanych twierdzi, że chce znaleźć pracodawcę z zupełnie innej branży niż macierzysta. Ponad 32% respondentów nie ma w tej kwestii zdania.
Co przesądza o wyborze pracodawcy?
Internauci korzystający z portalu Jobexpress.pl zaznaczają, że bardzo ważnym czynnikiem decydującym o wyborze oferty jest miejscowość, w której mieliby pracować – tak odpowiedziało 78% osób. Jak widać, polscy internauci niechętnie przemieszczają się po kraju za pracą i najchętniej przeszukują oferty ze swojego miasta lub regionu. Analiza danych pokazuje również, że dużą wagę przywiązują do zakresu obowiązków, jaki czeka na nich w nowej pracy oraz możliwości rozwoju ścieżki kariery zawodowej (odpowiednio 67,32% oraz 65,91%). Dopiero na czwartym miejscu znalazła się wysokość wynagrodzenia, którą jako bardzo istotny czynnik wskazało nieco ponad 65% ankietowanych. 51% ankietowanych zwraca szczególnie dużą uwagę na konkretną firmę, w jakiej przyjdzie im pracować. Wreszcie, 42,5% osób wskazało nazwę stanowiska jako bardzo istotny czynnik decydujący.
Jak wynika z raportu portalu Jobexpress.pl, osoby poszukujące pracy chętnie wykorzystują Internet jako narzędzie do zdobycia nowej posady. Niezależnie od tego, czy poszukują swojej pierwszej pracy, chcą zmienić pracodawcę czy nagle stanęli przed problemem rosnącego obecnie bezrobocia, portale online posiadające w swojej bazie tysiące ogłoszeń mogą liczyć na duże zainteresowanie z ich strony.
Informacje o badaniu
Raport sporządzono na podstawie analizy wyników ilościowych ankiety przeprowadzonej w maju 2009 na próbie 598 użytkowników. Ankieta była dystrybuowana drogą elektroniczną. Połowa z badanych osób zadeklarowała wiek poniżej 30 lat. 30% respondentów to mieszkańcy miast powyżej pół miliona mieszkańców, niemal 20% to mieszkańcy miast od 200 do 500 tysięcy mieszkańców. Respondenci to w 54% kobiety, w 46% mężczyźni.

oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl