eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeTylko nie nudź

Tylko nie nudź

2004-03-04 12:24



2. Zasada 5-2 (5 prób na głos, w tym 2 nagrane na video)

Każde audytorium ocenia mówcę w ciągu pierwszych 30 sekund jego wystąpienia lub prezentacji. To taki umysłowy test pod hasłem "Kogo to obchodzi? No i co z tego?". Każdy go robi. Równie ważne jest ostatnie pół minuty.

Poświęć więcej czasu na przygotowanie ciekawego początku i oryginalnego zakończenia. Naucz się ich na pamięć. Półgodzinna prezentacja musi być przećwiczona na głos pięć razy, przy czym dwie z tych prób powinny być nagrane na video.

Większość ludzi niecierpi oglądania siebie na video, ale nie ma lepszej metody poprawienia techniki prezentacji. Jeden z moich klientów tak to kiedyś ujął, "Nagranie na video jest straszne, ale to naprawdę pomaga".

Czy to kogoś dziwi? Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego aktorzy z taką pasją i zaangażowaniem mówią swoje kwestie. Sądzisz, że tak po prostu deklamują swoje wersy, kiedy tylko reżyser wrzaśnie "Akcja"? Oczywiście, że nie. Wcześniej długo się przygotowują na próbach. Najpierw czytanych, potem w strojach i na koniec mają próbę generalną. Jeżeli video paraliżuje Ciebie całkowicie, użyj dyktafonu, który dyskretnie zarejestruje Twoją prezentację, na przykład, w czasie jazdy samochodem do pracy.


Jeszcze jedna - i bardzo osobista - porada do wykorzystania w ... łazience. Z notatkami pod ręką i przygotowanymi slajdami przedstaw swoją prezentację tej osobie w lustrze. Zwróć uwagę na gestykulację. Posłuchaj tonu głosu. Ile razy mówi "Hmmm"? Garbi się? Taki pokaz nic nie kosztuje. Kiedy już opracujesz swój występ w łazience, nagraj go na video. Jesteś zadowolony? Tak? No to poproś o ocenę doświadczonego konsultanta public relations.

ZAUFANIE

Na końcową decyzję klienta wpływa mnóstwo czynników. Możesz liczyć na sukces jeżeli uda Ci się nawiązać z audytorium osobisty kontakt - kontakt emocjonalny i intelektualny. Ludzie muszą Ciebie polubić i zaufać. Muszą polubić bardziej i okazać większe zaufanie niż konkurencji. Są tacy jak Ty. Jeżeli nie ufają posłańcowi, nie wierzą wiadomości, którą przynosi.

Jak zdobyć to zaufanie?

- Sedno sprawy. To dotyczy ich! Jeśli Twoja prezentacja nie dotyka problemów Twoich słuchaczy albo sprawia wrażenie prezentacji na siłę dopasowanej do ich potrzeb, spotkasz się z posądzeniem o brak znajomości tematu.

- Bądź zdecydowany i otwarty. Wszelkie pozory nerwowości lub braku pewności mogą świadczyć o niekompetencji lub nieszczerości.

- Komunikacja wzrokowa. Patrz w oczy jednej osoby aż dokończysz zdanie lub myśl. Oczy biegające nerwowo po sali nie budują porozumienia i ... zrozumienia. Dlaczego uważasz, że mówiąc o ważnych sprawach masz mieć posępną twarz? Uśmiechaj się.

- Dziel i rządź. Zwykle jesteśmy bardziej nieśmiali wobec grupy niż pojednyczych osób. Podawaj każdemu dłoń ... i patrz w oczy ... kiedy wchodzą do sali. Pokaż, że potrafisz nawiązać z każdym indywidualny kontakt. Sam poczujesz się pewniej i głębiej zapadniesz im w pamięć.

- Mów prosto i powtarzaj najważniejsze tezy. Na pewno chcesz, aby po zakończonej prezentacji słuchacze zapamiętali jej najważniejsze tezy. Pomóż im w tym. Powtarzaj najważniejsze hasła i sekwencje. Buduj logiczne konkluzje. Przećwicz prezentację z kimś kto nie zna tematu. Ile z tego zrozumiał? Twoim celem jest skuteczna komunikacja. Chcesz być zrozumiany, nieprawdaż?

- Opowiadaj o sukcesach klientów. Ludzie uodporniają się na oferty sprzedaży, ale nikt nie oprze się historii o sukcesie. "Wyobraź sobie, że za trzy miesiące przychodzisz do pracy i ..." Przedstaw obraz klienta pracującego w mniejszym stresie, większym komforcie i za większe pieniądze. "Nie wiem co to zmieni w Twoim życiu, ale nasi klienci mówią ..." i dodaj historie zadowolonych klientów. Ta metoda nazywa się S-R-S (Sytuacja-Rozwiązanie-Sukces).

- Piekło Klienta. Wyobraź sobie, że budzisz się w Piekle Klienta. Gdziekolowiek się obrócisz wszędzie roi się od sprzedawców oferujących jakiś produkt. Nowy dzień, nowy sprzedawca, nowy produkt, nowy dostawca. Godziny, które ciągną się jak tygodnie. Weź pod uwagę zmęczenie klienta po wysłuchaniu setek podobnie brzmiących propozycji, "Dzień dobry. Nazywam się Jan lub Ewa. Są ze mną Tomek, Jola i Basia. Chcemy porozmawiać o ..." Trochę nudno, prawda? Twoi słuchacze sądzą, że to jest OKROPNIE nudne. Nie rób tego. Pamiętaj - jeżeli ludzie nie ufają posłańcowi, nie wierzą wiadomości, którą przynosi.

Twoja prezentacja to coś więcej niż słowa. Badania pokazują, że aż 93% przekazu dociera za pomocą sygnałów niewerbalnych. Trenując w łazience możesz czuć się jak pingwin na wybiegu dla modelek. Możesz też nienawidzić swoich ruchów utrwalonych na video. Tylko co z tego? Tylko jeśli się przełamiesz, masz szansę coś poprawić i ... rzucić audytorium na kolana.

Tylko od Ciebie zależy skuteczność prezentacji. Wszechstronne przygotowanie i oszczędne korzystanie z możliwości aplikacji PowerPoint pozwoli uniknąć zachorowania na "Śmiercionośną prezentację". Nie zaszkodzi także profilaktyka, czyli postępowanie zgodne z zaproponowanymi dwiema zasadami.

poprzednia  

1 2

oprac. : Bogusław Feliszek / Pressence Public Relations Pressence Public Relations

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: