Cushman&Wakefield: rośnie popyt na powierzchnie handlowe
2009-08-24 14:16
Popyt na powierzchnie handlowe po raz pierwszy od czasu kryzysu finansowego zaczyna rosnąć, głównie na sklepy spożywcze i z materiałami budowlanymi.
Przeczytaj także: Rynek powierzchni handlowych w 2009
W drugim kwartale 2009 roku kryzys w handlu był wciąż widoczny. Najemcy sklepów w obawie o swoje przychody próbowali wynegocjować niższe czynsze, rosła też liczba pustostanów w centrach handlowych. Decyzje o lokalizacji nowych sklepów podejmowane są wciąż z dużą ostrożnością. Z drugiej strony Cushman obserwuje wejścia na rynek nowych graczy, jak Starbucks, ale też konsolidacje i przejęcia słabszych podmiotów.Pojawiły się pierwsze pozytywne sygnały. Najemcy, którzy czekali z decyzjami wejścia do nowych centrów, podjęli takie decyzje. Deweloperzy natomiast ruszyli z budowami centrów handlowych, wstrzymanymi na lepsze czasy. Z gospodarki napływają optymistyczne sygnały, dotyczące sprzedaży detalicznej.
Nadal oddawanych jest do użytku niewiele nowych centrów handlowych, w drugim kwartale br. tylko około 154 tysiące mkw., mniej więcej tyle, ile w pierwszym kwartale. Deweloperzy wracają do dużych miast, widząc tu lepszy potencjał dla rozwoju handlu, niż w małych miejscowościach, na które się rzucili w 2007 r.
Więcej nowych sklepów powstanie w drugiej połowie 2009 r. W budowie jest około 890 tysięcy mkw. powierzchni centrów handlowych, które trafią na rynek w latach 2009-2011. Około 250 tysięcy m2 powierzchni oczekuje na decyzje o wznowieniu budowy. Handlowy rynek w Polsce wykazuje pierwsze oznaki
ożywienia, a popyt skoncentrowany jest głównie wokół wolnostojących sklepów spożywczych i sklepów z materiałami budowlanymi.
Przeczytaj także:
Rynek handlowy 2024. A jaki będzie 2025 rok?
oprac. : Handel-Net.pl
Więcej na ten temat:
powierzchnie handlowe, rynek powierzchni handlowych, centra handlowe, rynek inwestycyjny