Flota samochodowa: CFM w Polsce II kw. 2009
2009-08-26 01:50
Rynek CFM w Polsce wg liczby samochodów/ klientów © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Flota samochodowa: CFM w Polsce 2008
Rynek z perspektywy flot i klientówZ raportu wynika, że rynek outsourcingu flot zwiększył się w sześć miesięcy o 8 809 pojazdów. Nie wiadomo, jaki procent tych flot, to pojazdy nowych klientów, czyli firm przekonanych do outsourcingu w atmosferze kryzysowych oszczędności. Z wyników spółek CFM, które przekazały pełne dane za oba okresy wiadomo jednak, że wobec grudnia 2008, 10 spółek zanotowało spadki i obsługują floty - łącznie licząc - mniejsze o 1724 samochody. Część tych aut (kontraktów) przejęli inni oferenci, część klientów, którym wygasły kontrakty, najprawdopodobniej zrezygnowała w ogóle z ich przedłużania. W tym samym czasie 20 innych spółek wypracowało wzrost pozyskując wspomniane ponad 8 tys. pojazdów. Cały rynek zanotował wzrost o 1 465 klientów (kontraktów).
Jako całość branża CFM wprawdzie spowolniła, ponieważ dynamika spadła z dwu do jednocyfrowej, jednak wyraźnego tąpnięcia nie ma. Spadki zanotowały poszczególne firmy CFM czyli 1/4 podmiotów, które stanowią 11,8 proc. rynku wg liczby zarządzanych przez nich aut. Pozostali gracze, obsługujący 88,2 proc. rynku wg liczby aut odnotowali wzrost wobec poprzednich 6 m-cy.
Struktura portfela usług
Wśród klientów korzystających z usług firm CFM najwięcej korzysta z full service leasingu, czyli leasingowania pojazdów z ryzykiem wartości końcowej pojazdów i serwisu po stronie dostawcy, opłacane przez klienta łącznie z pakietem usług zarządczych, przeważnie zryczałtowanych (pakiet minimum: finansowanie z serwisowaniem i min. 3 inne usługi np. ubezpieczenie, karty, opony, assistance/auto zastępcze etc. Do tego klienci dołączają ewentualnie kolejne usługi zarządcze). Kontrakty full service leasingu trwają pow. 24 m-cy. Po pierwszym półroczu tego roku w tej formie outsourcingu jeździ już 95 022 pojazdy firmowe.
fot. mat. prasowe
Rynek CFM w Polsce wg liczby samochodów/ klientów
Wśród 130.932 samochodów służbowych obsługiwanych przez operatorów CFM, najrzadziej ich klienci decydują się na najem (dzierżawę pojazdu), która polega na przekazaniu do użytkowania pojazdu na okres w przedziale od 6 do 24 m-cy. Podatkowo nie jest kwalifikowany, jako leasing operacyjny (nie łączyć z typowym rent a car, wypożyczaniem auta na okres do 6 m-cy). Do końca czerwca łącznie firmy CFM obsługiwały w tej formie 2 605 samochodów.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl