Recesja zmienia zachowania zakupowe
2009-08-26 13:37
Przeczytaj także: Europejczycy to coraz więksi pesymiści
Na podstawie analizy metod radzenia sobie z recesją w różnych krajach wyłoniono cztery grupy konsumentów i związane z nim odmienne postawy:
- Pragmatyzm: Mieszkańcy Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii szczegółowo analizują wartość wszystkich kupowanych rzeczy i bardzo dokładnie przyglądają się każdej wydatkowanej kwocie.
- Dezorientacja: Konsumenci z Włoch i Portugalii odczuwają większą bezradność w obliczu recesji i uważają, że ma ona głęboki wpływ na ich system społeczny, hierarchię wartości i tożsamość. Podejmują próby uproszczenia swojego życia, skupiając się na rodzinie (Włochy) i lokalnej społeczności (Portugalia).
- Bycie w pogotowiu: Konsumenci z Czech, Niemiec i Rumunii są nastawieni pesymistycznie i ogólnie planują zmniejszyć swoje wydatki. Zarówno Niemcy, jak i Rumuni silniej koncentrują się na pracy i karierze zawodowej.
- Koncentracja na przyszłości: W Polsce, Hiszpanii i Turcji nastawienie konsumentów do przyszłości jest pozytywne i panuje nastrój, który można określić hasłem: „razem damy radę”.
Informacje o badaniu
Projekt badawczy zrealizowano w 11 krajach europejskich przy użyciu metody IDEABLOG – społecznościowej platformy badawczej opracowanej przez instytut Millward Brown. Metodę tę wykorzystano do zbadania, w jaki sposób konsumenci radzą sobie w czasach recesji. W internetowej dyskusji blogowej wzięło udział ponad 1,7 tys. respondentów w wieku 18–55 lat (z wyłączeniem osób, które poważnie ucierpiały wskutek recesji). Dyskusji towarzyszyły mini-ankiety, sondaże oraz inne działania interaktywne.
Przeczytaj także:
Polityka społeczna w UE niezadowalająca
![Polityka społeczna w UE niezadowalająca [© Scanrail - Fotolia.com] Polityka społeczna w UE niezadowalająca](https://s3.egospodarka.pl/grafika/Eurobarometr/Polityka-spoleczna-w-UE-niezadowalajaca-apURW9.jpg)
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
recesja, preferencje zakupowe, Europejczycy, badania Europejczyków, wydatki domowe, jakość życia