Region CEE: rynek OTC 2009
2009-08-27 14:09
Udział poszczególnych krajów w rynku OTC w Europie Środkowo-Wschodniej, 2008 © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek OTC w Europie Środkowo-Wschodniej 2008
8% wzrost rynku w 2009 r.W ciągu ostatnich kilku lat gospodarki krajów Europy Środkowo-Wschodniej (Rosji, Polski, Ukrainy, Bułgarii, Rumunii, Węgier, Czech, Słowacji, Słowenii i Chorwacji) rozwijały się bardzo dynamicznie. Korzystna sytuacja ekonomiczna i wzrost płac, a co za tym idzie bogacenie się społeczeństwa, jak również zmiany w stylu życia, które prowadziły do większego zainteresowania zdrowiem i wyglądem zewnętrznym były motorami rozwoju rynku produktów OTC w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. W 2008 r. rynek ten, zgodnie z szacunkami PMR, wzrósł o 26% do wartości 9,2 mld euro.
Zdaniem ekspertów światowy kryzys ekonomiczny wpłynie jednak negatywnie na konsumpcję produktów OTC w najbliższym czasie wskutek ograniczania wydatków na produkty, które nie są niezbędne do codziennego funkcjonowania. Na rynku farmaceutycznym oznacza to mniejsze wydatki na leki OTC i suplementy diety. W niektórych krajach w regionie, jak na przykład na Ukrainie, rynek produktów OTC może w 2009 r. zanotować nawet negatywne tempo wzrostu. „Pomimo tego, prognozujemy, że cały rynek produktów OTC w regionie wzrośnie w 2009 r. o około 8%, do 10 mld euro. Wynika to w dużej mierze z faktu optymistycznych danych napływających w rynku rosyjskiego, gdzie rynek produktów OTC wzrośnie w 2009 r. o kilkanaście procent” wyjaśnia Monika Stefańczyk, główny analityk rynku farmaceutycznego w PMR, współautorka raportu.
W pierwszej połowie 2009 r. rynek leków OTC w Rosji wzrósł o 28% w rublach. W euro rynek rozwinął się o około 6%, natomiast w dolarach odnotował 8% spadek (dane Pharmexpert). Dynamiki wzrostu rynku w walutach zagranicznych wynikają jednak z niekorzystnych kursów walutowych, stąd nie odzwierciedlają rzeczywistego tempa wzrostu rynku. Pokazuje to, że pomimo światowego kryzysu finansowego Rosjanie wciąż skłonni są kupować produkty OTC stosunkowo często, a rynek powinien rozwijać się dynamicznie również w kolejnych miesiącach 2009 r.
fot. mat. prasowe
Udział poszczególnych krajów w rynku OTC w Europie Środkowo-Wschodniej, 2008
Jak wynika z szacunków PMR, w 2008 r. blisko połowa wartości rynku OTC w regionie Europy Środkowo-Wschodniej została wygenerowana przez Rosję. Polska była drugim największym rynkiem w regionie, z udziałem na poziomie około 22%. Udział ukraińskiego rynku OTC w rynku OTC w regionie wyniósł około 10%, podczas gdy dla Czech odsetek ten oscylował na poziomie 6%.
Brak standaryzacji regulacji dotyczących dystrybucji
Jednym z czynników, który ma wpływ na rozwój rynku produktów OTC, są regulacje dotyczące dystrybucji tej grupy produktów w poszczególnych krajach. „Chociaż w niektórych państwach w regionie dopuszczona jest sprzedaż pozaapteczna i internetowa leków OTC, to apteki pozostają głównym kanałem dystrybucji dla tej grupy produktów. Wynika to z preferencji konsumentów, którzy wolą nabywać leki OTC w miejscach, gdzie mogą również uzyskać poradę farmaceuty odnośnie ich stosowania”, wyjaśnia Agnieszka Stawarska, analityk rynku farmaceutycznego PMR, współautorka raportu. Dodatkowo, jak zauważają eksperci, sprzedaż internetowa może również nie zyskać popularności dla dużej liczby leków OTC, z powodu wielu czynników: braku zaufania do tego kanału dystrybucji, przyzwyczajeń konsumentów i wreszcie zbyt małej liczby użytkowników internetu w niektórych krajach.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl