Rynki niszowe i ich potencjał
2009-08-30 01:50
Przeczytaj także: ISO 9001 a konkurencyjność firmy
Podczas gdy firmy różnej wielkości badają rynki niszowe, konsumenci coraz częściej wymagają, aby produkty i usługi zaspokajały ich specyficzne potrzeby. Mamy do czynienia z nieustannym procesem specjalizacji, który powoduje, że społeczeństwo chce mieć ekspertów w każdej dziedzinie.
Od publikacji American Medical Association na temat rozwijającej się tendencji do wybierania przez pacjentów osobnych specjalistów rozwiązujących konkretne problemy zdrowotne po badanie prowadzone na Uniwersytecie Clemson ilustrujące potrzebę oferowania możliwości rekreacyjnych na zamówienie dla osób korzystających z parków Południowej Karoliny, istnieje cała gama prac skupionych na potrzebach klientów, dotyczących porad ekspertów i zindywidualizowanego podejścia. Wśród licznych powodów tego stanu można wskazać media, a przede wszystkim Internet – chyba największego rzecznika specjalizacji, jaki dziś istnieje.
W książce The Long Tail Andersona czytamy: „W erze bez ograniczeń przestrzennych i dystrybucyjnych towary i usługi kierowane do wąskiej grupy odbiorców mogą być równie atrakcyjne pod względem ekonomicznym, jak te należące do głównego nurtu”. Spójrz na popularne strony internetowe, na przykład Amazon.com, by zobaczyć, jak działa ta strategia. Dokładają starań, by proponować indywidualne listy życzeń, polecane tytuły i specjalistyczne oferty, opierając się na twoich poprzednich zakupach. Uwielbiam, kiedy mówią: „Susan, sądząc po twoich poprzednich zakupach lub zainteresowaniach, polecamy...”.
Jednocześnie nie widać końca gwałtownego rozkwitu sieci telewizji kablowej i satelitarnej, z których każda skierowana jest do coraz bardziej zawężonej grupy odbiorców. Niegdysiejszy kanał „Dom i ogród” zmienił się w kilka innych: „Piękne mieszkanie”, „Zrób to sam” i „Odkrywanie domu”, a kolejne kanały związane z tematyką domową już pojawiają się na horyzoncie. Ta tendencja jest jeszcze bardziej wyraźna w mediach drukowanych. Czasopisma w stylu „jeden rozmiar dla każdego” takie jak „Reader’s Digest” nadal zajmują miejsce na stoiskach z gazetami, ale są szybko wypierane przez specjalistyczne tytuły, takie jak „Jak szybko zrobić kołdrę”, „Charcik Włoski” i inne. Coraz modniejsze, nowe satelitarne programy radiowe pojawiają się w nieskończoność z ofertą dla fanów Howarda Sterna i Oprah Winfrey oraz wielu innych gwiazd. Bardzo podoba mi się pomysł „Niszowego talk show Susan Friedmann”. Być może kiedyś będziesz mógł wysłuchać moich wywiadów z niszowymi „guru”.
Oznacza to, że istnieje olbrzymia liczba programów wymagających równie wielkiej ilości treści. Jak ich twórcy zdobywają tę treść? Programy telewizyjne i radiowe potrzebują gości, a czasopisma potrzebują artykułów. Aby promować usługi i produkty, eksperci wszelkiej maści ochoczo spieszą, by pokazać się w telewizji, pisać o swoich pasjach i dzwonić do programów radiowych. Rezultat: za każdym razem, kiedy ludzie korzystają z mediów (średnio 69% populacji dziennie, według badań Middletown Media Studies przy Uniwersytecie Ball State), widzą, słyszą lub czytają eksperckie opinie. Tak powstało zapotrzebowanie na ekspertów. Niszowcy odnoszą sukces, odpowiadając na to zapotrzebowanie. Jeśli klienci chcą eksperta, niszowiec powinien być ekspertem! Duże firmy często wykorzystują strategie niszowe. Konsumenci chcą ekspertów. Ale dlaczego ty miałbyś nim zostać? Co oznacza dla ciebie działalność na rynku niszowym?
Przeczytaj także:
Zarządzanie wiedzą w firmie
oprac. : Wolters Kluwer Polska
Więcej na ten temat:
rynki niszowe, potencjał rynków niszowych, konkurencyjność firmy, strategie niszowe, strategia marketingowa, strategie firm