eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyMobilny internet: porównanie cen VIII 2009

Mobilny internet: porównanie cen VIII 2009

2009-08-28 13:34

Mobilny internet: porównanie cen VIII 2009

Liczba modemów 2G/3G oraz penetracja rynku usługami mobilnego Internetu w Polsce © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Prezes UKE przedstawił analizę cen usług dostępu do Internetu świadczonych przez operatorów telefonii ruchomej. W analizie zostały omówione oferty PTK Centertel Sp. z o.o., PTC Sp. z o.o., Polkomtel S.A., P4 Sp. z o.o. oraz Aster Sp. z o.o. w okresie 19 -21 sierpnia 2009 roku.

Przeczytaj także: Mobilny dostęp do Internetu III 2009

W ramach swojej działalności Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej monitoruje zmiany wysokości opłat z tytułu usług świadczonych klientom przez krajowych operatorów telefonii ruchomej, w tym z tytułu usług bezprzewodowego dostępu do sieci Internet. Celem analizy jest przedstawienie aktualnych cen usług mobilnego Internetu w Polsce. W analizie zaprezentowane zostały tzw. średnie miesięczne wydatki, jakie klient musi ponieść, aby przy określonych warunkach móc skorzystać z usług mobilnego Internetu w poszczególnych sieciach krajowych operatorów.

Z analizy wynika, że systematyczny wzrost zainteresowania konsumentów usługami mobilnego Internetu wymusza na operatorach aktywną walkę o potencjalnych klientów. W okresie od czerwca 2008 do czerwca 2009 roku na krajowym rynku podwoiła się liczba modemów bezprzewodowego Internetu, a nasycenie usługami osiągnęło blisko 5 procent.

fot. mat. prasowe

Liczba modemów 2G/3G oraz penetracja rynku usługami mobilnego Internetu w Polsce

Liczba modemów 2G/3G oraz penetracja rynku usługami mobilnego Internetu w Polsce

Po stronie podaży pojawiło się wiele ciekawych ofert, których różnorodność z jednej strony cieszy, z drugiej może czynić wybór optymalnej taryfy stosunkowo skomplikowanym procesem, uzależniony od specyficznych preferencji użytkownika końcowego.

Rynkowe ceny aktywacji usługi w abonamencie wahają się w przedziale od 1 do 189 zł z VAT. Średnia opłata miesięczna za korzystanie z usługi wynosi natomiast ok. 55 zł z VAT dla klienta post-paid oraz ok. 36 zł z VAT dla klienta biznesowego. Ponadto klient musi zdecydować się na rodzaj urządzenia niezbędnego do korzystania z usługi – dostępne są uniwersalne modemy zewnętrzne ze złączem USB, które można podłączyć praktycznie do każdego typu notebooka, jak również karty modemowe PCMCIA i ich nowocześniejsze, węższe wersje typu ExpressCard. Oferty abonamentowe oferują z reguły od kilku do kilkunastu typów urządzeń dla każdego planu taryfowego, ponadto coraz więcej kart modemowych typu ExpressCard oferowanych jest z adapterem PCMCIA, co zwiększa funkcjonalność urządzeń, osiągalnych już za złotówkę.

Z badania UKE wynika, że zdecydowanie droższa jest usługa w systemie przedpłaconym. W przypadku ofert na kartę odpowiednikiem aktywacji jest zestaw startowy, w skład którego wchodzi karta SIM oraz starter z pierwszym doładowaniem konta. W wielu przypadkach modem trzeba zakupić oddzielenie i to po cenie poza promocją, przez co koszt aktywacji znacznie wzrasta. W konsekwencji opłata aktywacyjna w systemie pre-paid ma znacznie większy udział w średnim miesięcznym koszcie korzystania z usługi aniżeli w przypadku post-paid, gdzie dwuletni kontrakt gwarantuje operatowi zwrot z subsydiowanego urządzenia. Ceny aktywacji wraz z modemem w pre-paid wahały się w analizowanych ofertach od 249 nawet do 919 PLN z VAT. Samo miesięczne wykorzystanie usługi w systemie pre-paid jest już zdecydowanie tańsze i wymaga wydatku średnio ok. 19 zł z VAT miesięcznie, przy utrzymaniu aktywnego konta przez co najmniej dwa lata.

Z kolei miesięczne ceny abonamentów oscylują w przedziale 29-160 zł z VAT dla klientów post-paid oraz od 25 do 157 zł z VAT dla klientów biznesowych. Na rynku jest coraz więcej ofert z początkowym okresem promocyjnym o obniżonej opłacie, który jednak nie zawsze zmniejsza całościowy koszt ponoszonych wydatków. UKE zauważa, że promocyjny abonament często łączy się z droższą aktywacją lub wyższymi cenami modemów i kart. Za wyborem oferty promocyjnej przemawia natomiast częsta możliwość próbnego wykorzystania usługi i rozwiązania umowy w przypadku braku satysfakcji klienta.

 

1 2

następna

GUS o PKB w II kw. 2009

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: