Koniunktura konsumencka VIII 2009
2009-08-31 11:17
W sierpniu 2009 r., podobnie jak w czterech poprzednich miesiącach, zaobserwowano dalszą poprawę nastrojów konsumenckich polskiego społeczeństwa - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka VII 2009
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, zwiększył się do poziomu –20,0 p.proc. W porównaniu do marca bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej poprawił się o 10,3 p.proc., ale w dalszym ciągu nie osiągnął poziomu notowanego na początku roku (–18,9 p.proc.).Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, osiągnął poziom –28,5. W porównaniu do marca, w którym zanotowano najniższą wartość tego wskaźnika, wzrósł on o 13,7 p.proc. i przekroczył poziom notowany w styczniu 2009 r. (–31,6) o 3,1 p.proc.
Obserwowane w ostatnich pięciu miesiącach pozytywne tendencje zmian wskaźników ufności konsumenckiej dotyczą prawie wszystkich podstawowych czynników wpływających na kształtowanie poziomu i kierunku zmian konsumpcji gospodarstw domowych.
Znaczną poprawę w ostatnich pięciu miesiącach zanotowano przede wszystkim w zakresie wskaźników dotyczących oczekiwanych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych, ogólnej sytuacji gospodarczej kraju i w poziomie bezrobocia (w najbliższych 12 miesiącach) oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.
Niewielką poprawę wskaźników w analogicznym okresie odnotowano w odniesieniu do osiągniętych zmian w sytuacji finansowej gospodarstw domowych i ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach). Minimalnie poprawiają się oczekiwane (w najbliższych 12 miesiącach) możliwości oszczędzania pieniędzy.
Przeczytaj także:
Koniunktura konsumencka XII 2010
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl