Kultura w Polsce w 2008 r.
2009-09-01 07:10
Przeczytaj także: Kultura w Polsce w 2007 r.
Wśród 244 filmów zagranicznych nowowprowadzonych do rozpowszechniania w kinach w 2008 r. dominowały filmy produkcji amerykańskiej (117 tytułów), które obejrzało łącznie 16,5 mln osób, tj. blisko połowa (46,9%) kinowych widzów.
RADIO I TELEWIZJA
W 2008 r. audycje w programach ogólnopolskich i regionalnych nadawało 17 ośrodków regionalnych radiofonii publicznej oraz 16 oddziałów terenowych telewizji publicznej. Ponadto działały jednostki prywatne, na podstawie otrzymanych od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 257 koncesji radiowych i 7 telewizyjnych na rozpowszechnianie programów drogą naziemną, 2 koncesji radiowych i 56 telewizyjnych na rozpowszechnianie programów drogą satelitarną oraz 194 koncesji dla operatorów sieci telewizji kablowej.
Liczba abonentów radiowych wyniosła 7,3 mln, a telewizyjnych – 7,1 mln. W przeliczeniu na 1000 mieszkańców liczba abonentów radiowych zmniejszyła się z 205 w roku poprzednim do 193, a abonentów telewizyjnych z 198 do 186. Zmniejszyła się też z 4,3 mln do 4,1 mln liczba odbiorców telewizji kablowej (ze 113 do 108 abonentów w przeliczeniu na 1000 mieszkańców), obsługiwanych przez 284 przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie telewizji kablowej.
ZRÓŻNICOWANIE W KORZYSTANIU Z KULTURY: MIASTO - WIEŚ
Nadal obserwuje się istotne różnice zarówno w dostępie do instytucji kultury jak i w stopniu korzystania z nich w poszczególnych województwach oraz w miastach i na wsi.
Nadal też praktycznie wszystkie profesjonalne instytucje sceniczne zlokalizowane są w dużych miastach, podobnie jak kina i galerie. Liczba ludności przypadająca na 1 placówkę biblioteczną na wsi w ciągu minionej dekady wzrosła niemal o 1/3, podczas gdy w miastach – niewiele ponad 1/10. Infrastruktura kulturalna w miastach i na wsi jest silnie zróżnicowana, podobnie jak wielkość i różnorodność oferty instytucji kultury.
fot. mat. prasowe
Zróżnicowanie kulturalne między miastem a wsią (na 1000 ludności)
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl