Jak kupujemy leki
2004-03-11 00:03
© fot. mat. prasowe
Polacy mają odmienne podejście do kupowania leków OTC (leki kupowane bez recepty) i innych dóbr konsumenckich codziennego użytku - wynika z badań TNS OBOP.
Przeczytaj także: Jakie leki kupujemy
Według danych TNS OBOP cena jest mniej istotna przy wyboru leku OTC niż własne wcześniejsze doświadczenia z tym lekiem oraz rekomendacja lekarza. Zdecydowanie inaczej jest natomiast w przypadku wyboru artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku, gdzie cena jest najważniejszą przesłanką decyzji konsumenta. Własne doświadczenia lub/i nawyk oraz rekomendacje innych ludzi – zajmują dość dalekie miejsce w hierarchii deklarowanych kryteriów wyboru produktów konsumpcyjnych.Rysunek 1: Czynniki determinujące wybór leku OTC danej marki
fot. mat. prasowe
Podstawa: Wszyscy badani, N=1000, w %
Pokazano odpowiedzi wskazane przez > 5% badanych
Badanie OTC Track TNS OBOP, 26 maja – 22 czerwca 2003r.
Podobieństwo decyzji konsumenckich przy zakupie leków OTC i innych artykułów konsumpcyjnych przejawia się natomiast w tym, że rzadko przyznajemy się do ulegania wpływom reklamy, promocji itp. zachęt (6%-8% wskazań) oraz jeszcze rzadziej poszukujemy produktów pochodzenia krajowego – polskich marek (5%-6% wskazań).
Rysunek 2: Kryteria wyboru produktów przy codziennych zakupach
fot. mat. prasowe
Podstawa: Wszyscy badani, N=1005, w %
Pokazano odpowiedzi wskazane przez > 5% badanych
Badanie Omnimas TNS OBOP, 5-8 lutego 2004r.
Przeczytaj także:
Kontrowersyjne prawo farmaceutyczne. Spór o 1%
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl