Sprzedaż droższych lodów rośnie
2009-09-05 03:20
Przeczytaj także: Sprzedaż lodów - sezon rozpoczęty
O wyborze lodów decyduje także pogoda. Najbardziej zależna od pogody jest sprzedaż lodów impulsowych, a wśród nich szczególnie deserów produkowanych z soków - sorbetów i lodów wodnych. Chętnie sięgamy po nie latem, wtedy stanowią nawet 70 proc. przychodów z dystrybucji lodów, ale poza sezonem sprzedają się głównie lody familijne i gastronomiczne - mówi Anna Fortuna. Dodaje, że w lecie jesteśmy też znacznie bardziej skłonni do eksperymentowania i próbowania nowości, zimą natomiast sięgamy raczej po klasyczne smaki. Dlatego nowości w branży lodów wprowadzane są do sprzedaży tylko w szczycie sezonu - wyjaśnia przedstawicielka Zielonej Budki.
Lody tylko latem?
Producenci lodów cieszą się z rosnącej wartości sprzedaży lodów, jednak podkreślają, że wielkość naszego rynku znacząco odstaje od standardów zachodnich. Rocznie spożywamy ok. 4 litrów lodów na osobę, podczas gdy w Europie Zachodniej dwukrotnie więcej - mówi Agnieszka Cisło. I tłumaczy, że taka sytuacja wynika przede wszystkim z faktu, że dla Polaków lody to nadal letni deser, a nie przekąska, którą można delektować się przez cały rok. Potwierdza to Beata Gruca.
Polacy kupują najwięcej lodów w okresie od kwietnia do września, w szczególności w czerwcu, lipcu i sierpniu. W tym czasie sprzedawanych jest ok. 70 proc. całorocznej sprzedaży detalicznej lodów - mówi. Ogromny wpływ na rynek ma pogoda, co przyczynia się do sezonowości sprzedaży. W skrajnych przypadkach, kiedy wiosna przychodzi późno, a lato jest krótkie i chłodne, różnice w sprzedaży lodów warunkowane pogodą sięgają nawet kilkunastu procent.
Nie tylko w sklepie
Producenci przyznają, że być może wraz ze wzrostem liczby kawiarni, zwłaszcza w dużych centrach handlowych, uda się zmniejszyć sezonowość spożywania lodów. A liczba lodziarni oraz cukierni i kawiarni z ofertą lodów stale rośnie. Jedna z najbardziej znanych w Polsce, sieć Grycan, to już ponad 70 lokali w całej Polsce. Być może do końca roku ich liczba wzrośnie do 80. Lodziarnie firmowe powstają przede wszystkim w największych centrach handlowych głównych miast Polski, w Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Lublinie. Klient, przychodząc do naszego lokalu ma zdecydowanie większy wybór smaków niż w sklepie - w lodziarniach proponujemy zazwyczaj ok. 60 smaków lodów i 20 rodzajów sorbetów. Poza tym dla konsumenta ważna jest możliwość kupienia niewielkiej porcji, tzw. gałki - zauważa Małgorzata Gryca.
Także inne przedsiębiorstwa decydują się na wprowadzanie oferty lodów. Sieć kawiarni Empik w tym roku wp rowadziła stoiska z lodami Furore! Docelowo mrożone desery mają być w ofercie wszystkich kawiarni należących do spółki joint venture Empik Cafe sp. z o.o., czyli także w lokalach Voyage Cafe. Właściciele (Empik i HDS) chcieliby także budować wyspy lodowe w wybranych centrach handlowych.
oprac. : Weronika Pietrykowska / Rynek Spożywczy