Centra handlowe w Europie I poł. 2009
2009-09-10 01:40
Przeczytaj także: Centra handlowe przed wyzwaniami
Zdecydowanie największym jak dotąd projektem ukończonym w pierwszej połowie 2009 r. było centrum handlowe Dolce Vita Tejo w Amadora, w Portugalii. Obiekt ten, oferujący 122.000 mkw. powierzchni, zrealizowany przez Chamartín Imobiliária, został oficjalnie otwarty w maju br. i stanowi największe centrum handlowe w Portugalii.
fot. mat. prasowe
NAJWAŻNIEJSZE TRENDY W EUROPIE
Nie ma wątpliwości, że kryzys kredytowy oraz globalna recesja wywarła zdecydowanie wpływ na rozwój rynku centrów handlowych. Według obecnych szacunków rynek czeka wyraźne spowolnienie, a wielkość powierzchni oddawanej do użytku raczej nie zwiększy się w ciągu najbliższych 2-3 lat. Nie oznacza to jednak, że budowa nowych centrów handlowych zostanie zupełnie wstrzymana. Na rynku wciąż znajduje się wiele projektów będących na etapie uzyskiwania wymaganych pozwoleń oraz finansowania. Jednak w związku z rosnącym zainteresowaniem projektami wysokiej jakości, jako pierwsze zaczną powstawać najlepsze projekty, które jednocześnie dobrze wpasują się w istniejące otoczenie handlowe.
fot. mat. prasowe
Pomimo wyraźnego spowolnienia aktywności deweloperskiej, Rosja nadal prowadzi wśród krajów z najwyższym poziomem inwestycji budowlanych. Kolejne miejsca zajmują odpowiednio Włochy i Turcja. W pierwszej połowie 2009 r. do użytku oddano w Rosji ok. 580.000 mkw. nowej powierzchni centrów handlowych, co stanowi wzrost zasobów o 6,6%. Niższa tolerancja na ryzyka spowodowała, że Rosja znów zyskała w oczach deweloperów i projekty w samym mieście jak i jego pobliżu mają duże szanse na realizację. W pierwszej połowie 2009 r. 45% łącznej nowej powierzchni centrów handlowych przypadło właśnie na ten kraj. Oczekuje się, że udział stolicy w nowej powierzchni handlowej w drugiej połowie 2009 r. oraz 2010 r. wyniesie ok. 50%.
Przeczytaj także:
Powierzchnie handlowe w rozkwicie
oprac. : Marta Kamińska / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
centra handlowe, centrum rozrywkowo-handlowe, obiekty handlowe, powierzchnie handlowe