Polski konsument lojalny w kryzysie
2009-09-11 11:58
Przeczytaj także: Zwyczaje zakupowe: kobiety mniej lojalne
1/3 Polaków lojalnie stawia na markę
fot. mat. prasowe
Segmentacja na podstawie opinii konsumenckich – 2009 rok
Dokładna charakterystyka grup przedstawia się następująco:
- Poszukujący promocji – często chodzą po sklepach i zdarza im się kupić impulsywnie produkt, gdy jest on na promocji. Promocje traktują jako sposób na oszczędności oraz okazję na wypróbowanie nowych produktów. Poszukujący promocji to głównie kobiety, z wykształceniem średnim.
- Pionierzy – to najczęściej uczniowie i studenci, są dla znajomych źródłem informacji o nowinkach rynkowych i aktualnych trendach. Uważają się za eksperymentatorów i lubią wypróbowywać najnowsze rzeczy. Wg pionierów produkty objęte promocją są niższej jakości. Pionierami są najczęściej mężczyźni.
- Stawiający na markę – uważają, że markowy produkt jest zawsze lepszy od produktu nieznanej marki. Korzystają z promocji niejako przy okazji – wtedy gdy dotyczą produktów marek, do których są przekonani. Nie lubią reklam i nie zbierają kuponów konkursowych. Stawiający na markę to najczęściej mężczyźni, osoby w wieku 35-44 lat, z wyższym wykształceniem, ze średnich miast.
- Chaotyczni to osoby bez sprecyzowanych postaw i zachowań wobec działań promocyjnych.
Z badania BTL Monitor wynika, że na wagę złota jest więc lojalność, która w przypadku polskich konsumentów „dojrzewa” – choć liczba uczestników programów lojalnościowych maleje, aż 1/3 ich stałych uczestników trwa przy nich od ponad 5 lat. Wyraźnie na popularności w 2009 roku straciły tradycyjne konkursy promocyjne i loterie – jeśli nie zaskakują konsumenta niczym nowym, stają się coraz mniej pożądaną formą promocji. Mijający rok był też czasem znacząco mniejszego uczestnictwa w eventach – zapewne ze względu na budżetowe cięcia komercyjnych organizatorów.
Informacje o badaniu
W ramach cyklicznego, realizowanego od 9 lat programu badań dotyczących promocji i programów lojalnościowych raport BTL Monitor 2009/2010 łączy w sobie część ilościową oraz część jakościową. Badanie CAPI (N= 802) zrealizowano miejskiej próbie ludności Polski w wieku 15 - 49 lat od 2 do 17 lipca 2009 r. Badanie CAWI (N=308) zrealizowano na grupie młodzieży w wieku od 14 do 18 lat od 7 do 17 lipca 2009 r. Badanie techniką Online Buzz Research zrealizowano w dniach 20 czerwca-10 lipca 2009 r.
Przeczytaj także:
Zwyczaje zakupowe Polaków: klasa średnia
1 2
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
lojalność klientów, polscy konsumenci, badania konsumentów, zwyczaje zakupowe, zachowania konsumentów, strategie zakupowe