Zwyczaje zakupowe Polaków
2009-09-11 13:21
Z badań przeprowadzonych w ramach 3. edycji konkursu Mistrz Handlu i Usług MasterCard 2009 wynika, że oprócz atrakcyjnych cen, Polacy coraz częściej oczekują od punktów handlowo-usługowych również szerokiego asortymentu i miłej obsługi. Analiza wyników pozwoliła także na przygotowanie segmentacji postaw konsumenckich, z której wynika m.in., że co trzeci polski konsument (34%) to poszukiwacz niskich cen, a co piąty (19%) to poszukiwacz przyjaznych miejsc.
Przeczytaj także: Polski konsument lojalny w kryzysie
„Nasze badania potwierdzają fakt, iż jakość obsługi i bogata oferta, opakowane w korzystną cenę, to klucze do sukcesu w handlu. Większość z badanych sieci już wie, że dobrze obsłużony, zadowolony z zakupów klient, to najskuteczniejszy rzecznik marki. [...]” – komentuje wyniki badania Paweł Rychliński, dyrektor generalny Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce.Po mleko i bułki do Biedronki, po pierścionek do Apartu
Z raportu Pentor, przygotowanego na potrzeby 3. edycji Plebiscytu Mistrz Handlu i Usług wynika, że spożywcze zakupy najczęściej robimy w Biedronce, którą w ciągu ostatniego półrocza odwiedziło aż 7 na 10 badanych. Na drugim miejscu uplasowała się sieć Tesco, którą odwiedził ostatnio co drugi badany (45%). Ulubionym miejscem zakupów (15% wskazań) w opinii większości badanych jest Biedronka. Jednak w kategorii „Mój Sklep Spożywczy” najlepiej ocenioną siecią okazał się Auchan, szczególnie chwalony za najbardziej bogaty asortyment towarów i najdogodniejsze formy płatności.
Najczęściej odwiedzaną i dobrze ocenianą siecią sklepów z kategorii „Moje Zdrowie i Uroda” jest Rossmann, lecz najwyższą sumaryczną ocenę w tej kategorii otrzymała Sephora, szczególnie ceniona za atrakcyjną ekspozycję towarów, dobrą obsługę i najdogodniejsze formy płatności.
W kategorii „Mój Dom i Ogród” zwyciężyła sieć Castorama, która oprócz tego, że zyskała dobrą ocenę średnią, została także przez respondentów określona mianem lidera we wszystkich cząstkowych badanych obszarach, takich jak jakość obsługi czy bogactwo asortymentu.
Z badań wynika, że z myślą o zakupie nowego obuwia oraz odzieży, Polacy najczęściej zaglądali do sklepów sieci obuwniczych: CCC (46% wskazań) i Deichmann (30%) oraz odzieżowych: H&M (21%), Big Star (20%) i Reserved (19%). Najwyższą ogólną notę w kategorii „Mój Sklep Odzieżowy, Obuwniczy, z Akcesoriami i Dodatkami” konsumenci wystawili sieci sklepów z biżuterią - Apart. Badanie potwierdza, że klientom szczególnie przypadła tu do gustu jakość obsługi.
W kategorii „Moja Stacja Benzynowa” wygrał Orlen. Jest to najczęściej odwiedzana przez klientów badania (31% wskazań) sieć stacji benzynowych. Pozycję numer 1 na podium Orlen wywalczył dzięki najwyższym ocenom uzyskanym w częściach poświęconych jakości obsługi, poziomowi cen i formom płatności.
O tym, jak najchętniej spędzamy wolny czas, mówią wyniki w kategorii „Mój Czas Wolny”, w której w tym roku zapytano o ulubione sieci, zarówno kawiarni i restauracji, jak i kin, księgarni czy sklepów oferujących sprzęt sportowy. Zwyciężył Empik, który zdaniem respondentów oferuje najdogodniejsze formy płatności, ma najbogatsze materiały informacyjne, najlepszą obsługę oraz najkorzystniejszy poziom cen. Wyniki badań obrazują spore zainteresowanie usługami - co drugi respondent potwierdził, że w ciągu ostatnich miesięcy gościł w restauracji, czterech na pięciu badanych odwiedzało księgarnie (40%) i sklepy sportowe (38%), a tylko nieco mniej kina (35%). Taka tendencja dobrze wróży rozwojowi sektora usług w naszym kraju.
W kategorii „Moja Galeria Handlowa” bezkonkurencyjna okazała się łódzka Manufaktura. Choć nie uzyskała ona najwyższej średniej, to dostała zdecydowanie najlepsze oceny we wszystkich wymiarach ocen cząstkowych. Manufaktura jest ceniona przede wszystkim za najbogatszy asortyment towarów, podobnie jak druga na podium Silesia City Centre.
Przeczytaj także:
Zwyczaje zakupowe Polaków: klasa średnia
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
polscy konsumenci, badania konsumentów, zwyczaje zakupowe, zachowania konsumentów, strategie zakupowe