Zwyczaje zakupowe Polaków
2009-09-11 13:21
Przeczytaj także: Polski konsument lojalny w kryzysie
Dane z raportu pokazują też wyraźny podział pod względem popularności galerii handlowych. Największy ruch obserwuje się w województwach łódzkim i pomorskim – tu niemal 9 na 10 respondentów (88%) w ciągu 6 miesięcy odwiedziło galerię handlową. W tym samym okresie, w województwie śląskim, do galerii wybrało się 4 na 5 respondentów (82%). Z kolei najmniejsze zainteresowanie galeriami obserwuje się w województwie podkarpackim oraz warmińsko – mazurskim, w których odpowiednio tylko co piąty (22%) i co czwarty (26%) badany był w ostatnim czasie w centrum handlowym. Nie bez znaczenia jest tu na pewno ilość tego typu obiektów dostępnych w każdym regionie, bo na Śląsku mamy ich 21, na Pomorzu 17, a w woj. podkarpackim i warmińsko-mazurskim odpowiednio 4 i 5.Badanie potwierdza też wzrost znaczenia e-handlu. Nieco częściej niż co trzeci respondent (37%) potwierdził, że w ostatnim czasie korzystał z portali aukcyjnych. Co istotne w przeważającej większości było to Allegro (36% wskazań), a za nim ebay (7%) i aukcje24.pl (6%). Portal Allegro.pl został niekwestionowanym zwycięzcą kategorii „Moje E-Zakupy”, uzyskując bezkonkurencyjnie najlepsze oceny we wszystkich badanych wymiarach. Wśród pozostałych najlepiej wypada Empik.com, a następnie Świat Książki oraz Ceneo. Serwisy Opony.com oraz Notebooki.pl, choć ogólnie wysoko oceniane, nie wyróżniły się w ocenach cząstkowych. 16% respondentów potwierdziło przy tym korzystanie z onlinowych porównywarek cenowych, najczęściej wybierając Ceneo (11% wskazań).
Biedronka – ulubiony sklep Polaków
Kategorię „Mój Ulubiony Sklep” zdominowały hipermarkety. Najwięcej badanych (15%) jako ulubiony sklep wskazało Biedronkę. Pytani o zalety Biedronki, respondenci najczęściej wymieniali niskie ceny (83% wskazań) i dogodną lokalizację (26%). Na drugim miejscu w tej kategorii uplasowała się sieć Tesco (8% wskazań), szczególnie uznana za niskie ceny (65%) oraz szeroki asortyment produktów (19%). Na trzecim miejscu ex aequo znalazły się Carrefour i Real ze wskazaniami na poziomie 5%.
Podlaski fanklub Auchan i stołeczna fascynacja Shellem, czyli różnice geograficzne
Analiza demografii badania pozwala wysnuwać wnioski dotyczące różnic geograficznych w preferencjach w obrębie poszczególnych kategorii. I tak, w kategorii „Mój Sklep Spożywczy” zwycięska sieć Auchan była najwyżej oceniana przez mieszkańców północno-wschodniej Polski (ocena 4.4). W przypadku zaś stacji benzynowych, zwycięski Orlen najlepiej ocenili mieszkańcy północno-wschodniej i środkowej (woj. łódzkie) Polski (4.3), ale co ciekawe ci, sami mieszkańcy Polski centralnej równie wysoko cenią sobie BP. Dla odmiany, mieszkańcy Mazowsza najwyżej cenią sieć Shell.
Zakupy po damsku vs sprawunki po męsku
Z badania wynika, że takie marki, jak Apart czy Sephora, są wyżej oceniane przez kobiety niż mężczyzn. Co ciekawe w tym drugim przypadku, mężczyźni, którzy zwykle w drogeriach czują się zagubieni, w szczegółowej analizie za najlepszą obsługę wysoko oceniają również Sephorę.
W raporcie można także zauważyć, że generalnie w przypadku większości kategorii (m.in. „Mój Sklep Spożywczy”, „Moje Zdrowie i Uroda”, „Mój Sklep Obuwniczy […]”, „Moje E-Zakupy” kobiety przyznawały ocenianym placówkom znacznie wyższe noty niż mężczyźni.
Przeczytaj także:
Zwyczaje zakupowe Polaków: klasa średnia
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
polscy konsumenci, badania konsumentów, zwyczaje zakupowe, zachowania konsumentów, strategie zakupowe