Polskie sklepy online dobrze sobie radzą
2009-09-21 13:11
Liczba polskich sklepów internetowych w latach 1998-2008 (estymacja) © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek e-commerce wart 8,1 mld zł
Ile sklepów działa w polskiej sieci?Na potrzeby badań zawartych w raporcie Internet Standard zbudował własną bazę sklepów internetowych, liczącą ponad 7 tys. unikalnych adresów. Oferta firm handlujących w sieci jest bardzo zróżnicowana, w asortymencie polskich e-sklepów można znaleźć przede wszystkim artykuły dla domu i ogrodu, sprzęt RTV/AGD, komputery i akcesoria komputerowe oraz leki, perfumy i kosmetyki.
fot. mat. prasowe
Liczba polskich sklepów internetowych w latach 1998-2008 (estymacja)
Ponad jedna trzecia badanych prowadzi sprzedaż w sieci od dwóch do pięciu lat, a dłużej niż pięć lat działa już prawie co szósty sklep. Na polskim rynku e-commerce wciąż dominują małe firmy. W ubiegłym roku prawie dwie trzecie ankietowanych zatrudniało jednego bądź dwóch pracowników.
Wiele firm oprócz internetu wykorzystuje też inne kanały sprzedaży. Prawie trzy czwarte badanych w 2008 r. prowadziło sprzedaż na aukcjach, a około 40% wśród innych kanałów wymieniło sprzedaż hurtową i sklepy tradycyjne. Już prawie połowa polskich sklepów internetowych obsługuje zamówienia zagraniczne.
Wyniki finansowe e-sklepów
fot. mat. prasowe
Ile wyniosła sprzedaż netto Państwa sklepu internetowego w 2008 r.?
W 2008 r. przychody ankietowanych sklepów wzrosły średnio o 33,8% w stosunku do roku poprzedniego, jednak pierwsza połowa bieżącego roku charakteryzowała się już niższą dynamiką sprzedaży. Obroty wzrosły średnio o 24% w porównaniu do analogicznego okresu 2008 r., a prawie jedna czwarta badanych przyznała się do spadku przychodów.
Czy polskie sklepy internetowe są rentowne? Prawie trzy czwarte respondentów deklaruje, że ich sklepy osiągnęły w ubiegłym roku zysk netto. Najlepiej wypadły pod tym względem sklepy z grup asortymentowych "Foto, RTV, AGD" oraz "Zdrowie i uroda". Ankietowani poprawili swoje wyniki średnio o 24% w stosunku do 2007 r.
oprac. : Regina Anam / eGospodarka.pl