eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeBudowanie relacji a osiąganie celów

Budowanie relacji a osiąganie celów

2009-09-25 00:16

Przeczytaj także: Budowanie relacji menedżer - pracownik


Ludzie pragną być jak najlepsi w tym, co robią. Jeżeli nie wierzą w swoich liderów, nie pójdą za nimi z entuzjazmem. Autorzy tej książki prowadzili coaching wielu menedżerów, którzy wyczekiwali tylko na moment odejścia ich niekompetentnych szefów. Bardzo niewielu pracowników jest gotowych dawać z siebie to, co najlepsze, dla słabych liderów lub niekompetentnych menedżerów.

Długofalowe związki nigdy nie będą wzajemnie korzystne, dopóki cele obu stron nie będą przynajmniej w jakiejś mierze ze sobą spójne. Niezależnie od tego, czy ludzie znajdują się powyżej, poniżej lub na równi z tobą w organizacyjnej hierarchii, pomogą ci osiągnąć zakładane cele tylko wtedy, gdy ty pomożesz osiągnąć im to, do czego oni dążą. Nie przyjmą twoich celów, chyba że mają powód, aby uwierzyć, że robiąc to, sami z tego skorzystają. Dlatego też kluczową kwestią jest stworzenie partnerstwa opartego na wzajemnej korzyści.

Pierwszy krok podczas dopasowywania celów twoich zwolenników i organizacji polega na skorelowaniu swoich własnych zamierzeń zawodowych i osobistych. To, co robisz i pewność siebie z jaką działasz, stają się standardem dla innych pracowników. Jeżeli twoje plany biznesowe i osobiste są w naturalny sposób ze sobą spójne, twoi zwolennicy dostrzegą wartość kompromisu wymaganego, aby się dopasować. Jeżeli masz plany biznesowe realizujące twoje cele osobiste, będziesz miał silną motywację, aby te cele biznesowe osiągnąć. Jeżeli osiągasz cele osobiste, wspomagające twoje cele biznesowe, wykorzystujesz organizację w sposób odpowiedni. Najlepsze rezultaty osiągniesz, gdy dopasujesz lub nałożysz na siebie oba rodzaje swoich celów w taki sposób, że zrealizujesz i jedne, i drugie.

Gdy już dopasujesz własne plany, następnym krokiem jest zrozumienie celów innych ludzi. Będziesz miał wówczas jednoznaczny pogląd na temat ambicji zawodowych ludzi, którzy dla ciebie pracują – i które być może sam ustanowiłeś – ale ich osobiste cele nadal pozostaną bardziej lub mniej nieokreślone. Nie wystarczy tylko sobie wyobrazić, co byś chciał osiągnąć, gdybyś był na ich miejscu. Jeżeli pozyskasz ich lojalność, pomagając im osiągnąć to, co jest dla nich ważne, poznasz ich osobiste plany i preferencje na o wiele głębszym poziomie.

Logika i analiza faktów mają wpływ na sposób postrzegania przez ciebie świata oraz ocenę tego, co jest i co nie jest w twoim interesie. Jednocześnie jesteś także istotą społeczną, bardzo zainteresowaną tak nieracjonalnymi czynnikami, jak reputacja, poczucie własnej wartości oraz status i pozycja, jakie zajmujesz w hierarchiach organizacji, w których funkcjonujesz. Czy następująca anegdota przywołuje jakieś skojarzenia?

Program restrukturyzacji (reengineering) u pewnego europejskiego dostawcy usług medycznych był blokowany przez wpływowego starszego naukowca, który nie rozumiał powodów proponowanych zmian i obszernie wypowiadał się przeciwko nim przy każdej okazji. Dokładna ocena jego celów osobistych i zawodowych ujawniła, że jego prawdziwą troską było to, że program restrukturyzacji przeszkodzi w finansowaniu nowego etatu profesorskiego istotnego dla jego projektów. Było prawdopodobne, że program przebudowy nie przyniesie planowanych korzyści dla pacjentów, jeżeli ów uczony będzie kontynuował swój sprzeciw. Toteż podjęto logiczną decyzję, aby wykorzystać nieco środków budżetowych programu do sfinansowania nowego etatu. W ten sposób cele instytucji (doskonałość medyczna i strukturalna) i cele badacza (doskonałość medyczna i osobisty status) zostały pogodzone.

Im wyżej w hierarchii firmy się znajdujesz, tym więcej czasu musisz poświęcić na zarządzanie relacjami, ponieważ kwestie te stają się mniej przejrzyste i twoje relacje z interesariuszami stają się coraz bardziej złożone. Mówiąc o interesariuszach, mamy na myśli każdego, kto ma jakiś związek z twoją firmą, a zatem coś do wygrania lub przegrania w wyniku sukcesu lub porażki podejmowanych przez ciebie działań.

fot. mat. prasowe




Powyższy fragment pochodzi z książki autorstwa Anne Deering, Robert Dilts, Julian Russell „Przywództwo Alfa. Narzędzia dla liderów biznesu, którzy oczekują więcej od życia” (Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009). Publikacja opisuje nowy model przywództwa, nazwany przez autorów przywództwem alfa. Podejścia i narzędzia, jakie przedstawiają autorzy, oferują sposoby na odniesienie sukcesu w roli lidera biznesu oraz na zredukowanie stresu. Ksiązka jest dostępna w wielu księgarniach internetowych m.in. w www.profinfo.pl.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: